3.3

From Nowhere

Tre papperslösa tonåringar, en dominikansk flicka, en afrikansk pojke och en peruansk flicka, är på väg att ta examen på high school i Bronx, samtidigt som de arbetar med en lärare och en advokat för att försöka få sina papper för att få stanna i USA.

Originaltitel From Nowhere
Regissör Matthew Newton
Manus Matthew Newton, Kate Ballen
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Julianne Nicholson, Denis O'Hare, J Mallory McCree, Octavia Chavez-Richmond, Raquel Castro, Tashiana Washington, Sydni Boudin, Jim Norton, Portia Johnson, Chinasa Ogbuagu

2022-03-16
Kanske mer intressant i vad den berättar än vad den imponerar på det filmtekniska planet, men hellre det än tvärtom. Regi och foto är ganska basic, och skådespeleriet och dialogen lite ojämnt. Men annars är det en film som verkligen lyckas ta oss bakom rubrikerna och visa de människor som den ofta abstrakta politiska debatten handlar om i realiteten. Detta gör man utan att filmen själv någonsin känns som en manipulerande politisk inlaga. Karaktärernas historier får tala för sig själva, och vi får en jordnära inblick i deras tillvaro och den pågående processen, samtidigt som alla hela tiden känns fullt mänskliga
2022-03-10
Ett bra grepp att lägga fokuset på några individer, på så vis kommer man närmare problemet och de konsekvenser det får för den enskilda människan, egentligen ganska självklart. Samtidigt grottar man inte ner sig i eländet, det som kommer fram gör tillräckligt ont. Julianne Nicholson gör en mycket bra och realistisk roll, även de tre så olika ungdomarna, med olika bagage. Sedan kan jag fundera lite över, vem hjälper man helst.
2018-08-18
Jag kan hålla med om att personerna i sig inte är särskilt intressanta, men det är inte nödvändigt för att uppskatta filmen. I verkligheten är det nog ofta så att det inte bara handlar om en person åt gången. Jag tycker att läraren spelas suveränt. Hon sätter personligheten klockrent.