3.6

Frost/Nixon

En dramatisk tillbakablick på Watergate-skandalen och den brittiske talkshow-värden David Frosts intervjuer med USA:s avgångne president Richard Nixon.

Originaltitel Frost/Nixon
Regissör Ron Howard
Manus Peter Morgan (I)
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Frank Langella, Michael Sheen, Kevin Bacon, Oliver Platt, Sam Rockwell, Matthew Macfadyen, Rebecca Hall, Toby Jones, Gabriel Jarret, Max Elliott Slade, Andy Milder, Janneke Arent

Skapad 2019-10-13 av bluevelvet
Den brittiske programledaren David Frost fick cirka 45 miljoner människor att tappa andan, när han blev den förste som lyckades att få till en intervju med den före detta skandalpresidenten Richa...   Läs mer »

martineden
2019-04-01
En mycket intressant dramatisering av omständigheterna samt intervjun med Richard Nixon utförd av David Frost. Filmens största tillgång är skådespelarna Michael Sheen och Frank Langella. Birollerna är också mycket bra. Om jag ska rikta någon kritik mot filmen så tycker jag att "dokumentärgreppet", dvs med intervjuerna med skådespelarna hade kunnat slopas. Hade föredragit en ren spelfilm. Mycket bra dock! 4.
setterwall
2018-03-17
Att det här mötet, när det gestaltas på film, blir så relevant, levande och intensivt är inget annat än ren filmkonst från alla inblandade. Frank Langella är magisk i sitt livs roll och nu i efterhand inser jag att det var ett rån att han inte fick Oscarn det året. Men med tanke på Heath Ledgers bortgång och hur Hollywood fungerar var det ingen annan som kunde fått den Oscarn.
2017-10-09
LacombeLucien
2015-04-26
Så jävla intensiv.
2015-01-05
Det hänger mycket på skådespelarna när de ska porträttera personer som existerar eller har existerat, särskilt när händelserna ligger nära i historien. Kraven ökar dessutom när det är en händelse som man som tittare är bekant med. Skådespelarprestationerna är det dock inga problem med utan de leverarar till fullo. Det som inte fungerar till fullo för mig är att uppbyggnaden inte matchar det sevärda och intensiva slutet. Bra och sevärd men regissör Ron Howard lyckas inte lyfta filmen högre. 3+
Poker-Mange
2013-10-14
Intressant historia. Funkar. Svag 3a.
ZoIX
2012-09-19
Ger den högt betyg för underhållningsvärdet (de spännande momenten) och det fantastiska skådespeleriet. Känner inte att jag har någon koll på Watergateskandalen varken före eller efter jag såg filmen och kan inte säga något om det realistiska värdet. SPOILERS! Det finns en del grepp i filmen som jag reagerar starkt mot; i matsalen zoomar man in ärtor, det beställs "fish 'n' chips", det diskuteras cheeseburgers och det nämns att "success in america is like nowhere else". Jag kanske överreagerar men det är sådana här banala scener som gör att det blir allt svårare att ta något amerikanskt på allvar efter varje hollywoodproduktion man ser tyvärr.
Andravåningen
2012-07-12
lite subtilare och mer realismartat och det hade kunnat bli bra.
Dele
2012-06-26
Engagerande och skickligt dramatiserad kvalitetsfilm med stundom ömsinta människoporträtt. Tyvärr en del krystade dramatiseringar emellanåt, med lidande trovärdighetskänsla som följd. Stark trea.