2.4

Frozen

En kylig vinterkväll, tre skidåkare i en stollift blir förvirrade när deras resa till toppen plötsligt avstannat. Den isande vinden förvärras när strålkastarna släcks och lämnar dem strandsatta i mörkret. När de väntar på hjälp, inträffar den verkliga mardrömmen för dem. Skidorten har just stängts för helgen och lämnat gruppen strandsatta högt över bergssluttningarna i en mötande snöstorm. Med olycksbådande ylanden som ekar genom den omgivande skogen, kommer de att behöva ta några tuffa beslut för att överleva.

Originaltitel Frozen
Regissör Adam Green (I)
Manus Adam Green (I)
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Shawn Ashmore, Emma Bell, Kevin Zegers, Ed Ackerman, Kane Hodder, Rileah Vanderbilt, Adam Johnson, Chris York, Peder Melhuse

Mysharry
2020-01-01
På skidsemestern tio år senare tänker jag fortfarande på den här. Se den inte - om du vill kunna åka stollift igen! En väldigt effektiv liten skräckfilm.
Zingostar
2018-03-12
En väldigt effektiv thriller skräckis. Änvänder små medel för starka känslor och obehagskänslor. Denna är enligt mig mycket läskigare än många andra skräckisar för den visar ett scenario som verkligen skulle kunna hända vem som helst. Den här filmen kräver lite av sin publik, men kollar du klart får du en härlig emotionell berg och dalbana.
2018-03-07
Ganska seg!!!
2016-11-07
Över förväntan! Filmen är väldigt spännande och otäck och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. En av de bättre filmerna som gjorts på senare år. Stark 4:a.
annihilat0r
2016-07-31
"Frozen" är en skräckfilm som skildrar tre amerikanska tonåringar som fastnar i en skidlift. Filmen har en tydlig B-känsla som stundtals gör den väldigt underhållande. Oförglömlig på sitt egna lilla vis.
filmfreak1
2016-02-01
Visst kan man störa sig på en del saker, men det hade knappast blivit en lika bra film om man gjort den så verklighetstrogen som möjligt. Hur som helst en spännande rulle med ett par starka scener, fin musik dessutom.
andy_l
2016-01-19
Bra minimalt koncept. Inte perfekt genomfört men ändå ruggig och rå stämning efter den collegefilm-aktiga inledningen. Det är underhållande hur hälften av alla här stör sig på hur dumma karaktärerna är, utan att förklara på vilket sätt. Det enda konkreta jag läst efter ca 100 kommentarer är att de "borde kapa vajern och svinga sig ner och sen hoppa ju". Kapa en 8 cm tjock stålvajer med ett par tumvantar? Tjena. Det här är en enkel situations-skräckis. Den är inte felfri, verklighetens liftar har väl säkerhetsåtgärder mot detta, men samma kritik kan ges till i princip all film. Det här är drama och fiction. Det känns istället som att de som hatar den gör det för att de inte kan acceptera att filmen gör dem kallsvettiga av tanken på situationer av maktlöshet och dödsångest i verkliga livet. Det är förståeligt. Betyg 3/5 (bra).
jezebel
2015-11-15
Oerhört korkat. Det går knappt att bete sig på det här sättet och hamna i de här situationerna.
Grillo
2015-10-10
Spännande! Gillar filmer som utspelar sig på en plats och jag tyckte åtminstone att det här funkade. Jag som också har absolut noll erfarenhet av skidor (har aldrig åkt) får ju också intrycket av att det här kan hända, även om jag efter lite påläsning efteråt inser att det troligen inte är fallet. Underhållande och nagelbitande.
unketknyte
2015-08-18
Så jävla fake på alla punkter.