3.3

Frost

Kungariket Arendelles prinsessor Elsa och Anna har länge levt i isolering för att Elsa som barn inte kunde kontrollera sin ismagi. När deras föräldrar dör och Elsa kröns till drottning förlorar hon kontrollen igen och råkar frysa hela kungariket. Hon flyr mot bergen efter att ha sett folkets reaktion och Anna måste hitta henne och övertyga henne om att låta sommaren komma tillbaka. Till sin hjälp har hon Kristoff, hans ren Sven och snögubben Olaf.

Originaltitel Frozen
Regissör Chris Buck, Jennifer Lee (IV)
Manus Jennifer Lee (IV)
Genre Äventyr, Animerad, Familjefilm, Fantasy, Komedi, Musikal, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Kristen Bell (röst), Idina Menzel (röst), Jonathan Groff (röst), Josh Gad (röst), Santino Fontana (röst), Alan Tudyk (röst), Ciarán Hinds (röst), Chris Williams (I) (röst), Stephen J Anderson (röst), Maia Wilson (röst), Edie McClurg (röst)

Skapad 2017-06-12 av Stygga-Vargen
Hans Christian Andersen är onekligen en av Danmarks mest lästa författare genom tiderna. Själv läste jag inte särskilt mycket Andersen när jag växte - ett par sagor blev det väl men det var o...   Läs mer »

Skapad 2014-01-30 av 365bloggar
När Disney släpper ännu ett animerat äventyr stoltserar de inte bara med Disneyklassiker nummer 53, utan även med en film som lyckas hitta tillbaka till klassisk Disneymanér. Frost kastar ett mo...   Läs mer »

Zebulonm
2019-03-02
Bra.
2018-02-27
Avskyr den här fåniga filmen!!
asasae
2018-01-03
Njöt av filmen och gillade den skarpt! Känns som en Frost 2 är given.
2017-12-25
Fick en Anna-docka i julklapp! Yes!
Brouhaha
2017-12-15
Jäklar, grabbar, vilken rulle! Bästa Disney-filmen sedan Tarzan. Mannen som skrev Olafs roll är ett sant geni.
2017-10-22
Pingstpastorn
2017-08-07
Det här är ett sant mästerverk!
Applekingen
2017-04-23
Den här filmen är väldigt överskattad. Alldeles för många sånger och lite humor. Disneyfilmer ska vara ganska roliga och ha lagom med sånger. Olaf och renen räddar iallafall upp filmen för de var lite roliga.
2017-03-26
Det dröjde några år innan jag äntligen bestämde mig för att se denna film och jag är väldigt glad att det blev av till slut. Frost kvalar lätt in som en av de bästa tecknade/animerade långfilmerna någonsin. Filmen är både sorglig, spännande och lite rolig. Den är snyggt animerad, har en bra story och musiken är väldigt bra. I början störde jag mig lite på att Annas ögon är onödigt stora men det slutade jag tänka på efter en stund. Men det är ju trots allt helhetsintrycket som räknas och denna film är helt klart värd en 5:a.
Johan2006
2016-09-23
Slutet var det klart bästa med denna film. Oväntat slut, faktiskt. Men filmen känns alldeles för mkt som skriven av en halvhipp lattedrickande kvinna i 35-årsålder från Södermalm.