3.4

Frozen River

Vid gränsen mellan USA och Kanada, nära ett Mohawk-reservat mellan New York och Quebec, är smuggling ett sätt för vanliga människor med minimilön att få extra pengar. Två kvinnor tvingas på grund av tvingande omständigheter smuggla över gränsen via den frusna floden St. Lawrence.

Originaltitel Frozen River
Regissör Courtney Hunt
Manus Courtney Hunt
Genre Drama, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Melissa Leo, Michael O'Keefe, Mark Boone Junior, Charlie McDermott, Misty Upham, James Reilly, Dylan Carusona

Skapad 2019-12-05 av bluevelvet
Pengar är inte allt! Ja, det måste vara ett utav de mest använda begrepp som existerat. Det dyker alltid upp någon g...   Läs mer »

Gigi1943
2013-10-12
Oj så spännande man bet på naglarna!
labi
2013-06-03
Tänker på Winter's Bone. Men den här filmen känns amatörmässig på ett svenskt sätt, även om Leo är mästerlig.
Ola_Schubert
2013-01-20
Ett helt ok socialrealistisk drama. Men det hela når inte upp till Winter bones nivåer. En stark trea i betyg.
jeremy_jones
2012-07-12
Synd att den känns så amatörmässig på precis alla plan förutom Melissa Leos. För det finns en historia här med potentiellt värde att berättas, jag tycker bara inte att de lyckas särskilt bra. Visst förstår jag liknelserna till Winters Bone, men den filmen lyckas där den här misslyckas. (2/6)
2012-07-06
Stämningsfull, stilren, träffsäker och enormt bra samspel mellan Leo och Upham. Men efter ett tag blir det lite tjatigt, och ju mer som händer desto längre bort från den röda tråden kommer man. (9-/15)
2012-04-24
Dystert, relistiskt och ibland sorgligt. Amerikansk misär som ligger närmare verkligheten än vad man som tittare är van med. Svårt att inte jämföra med winters bone som är strået vassare.
Clasen
2012-04-02
Independentdebut av hög klass. En film med värme och ett bultande hjärta bakom desperationen. Min favorit är TJ - ger mej hopp!
tvamvarg
2012-01-08
Tungt och ganska trasigt, ingen feelgood direkt... Jag satt ganska naglad.
emelieWick
2012-01-08
Snudd på ettan. Hade filmen vart några minuter längre så hade jag nog blivit galen. Mohawken är otroligt irriterande från början till slut.
vieekk
2012-01-08
Jag tänker Winter's Bone och Stroszek. En WT-mamma i norra New York vaknar en morgon för att upptäcka att gubben hennes har tagit alla besparingar och dragit till Atlantic City för att kamma hem storvinsten. Med ett skitjobb, två ungar och endast popcorn och Tang till frukost, lunch och middag bestämmer hon sig för att tillsammans med en nyfunnen kompanjon (och tillika Mohawk-indian) hjälpa till med den människosmuggling som tydligen förekommer på den frusna floden som markerar gränsen till Kanada. Den nya karriären lovar lätta pengar och en dräglig jul för familjen. En dyster, men trevlig liten historia. Delvis tamt skådespel och ett lite fattigt manus gör väl sitt för betyget, tyvärr. 3-/5