3.5

Försoning

13-åriga Briony Tallis livliga fantasi ändrar riktning för ett flertal liv när hon anklagar sin storasysters älskare för ett brott som han inte begått.

Originaltitel Atonement
Regissör Joe Wright
Manus Christopher Hampton
Genre Drama, Krig, Mysterium, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Keira Knightley, James McAvoy, Romola Garai, Saoirse Ronan, Brenda Blethyn, Vanessa Redgrave, Juno Temple, Michelle Duncan, Vivienne Gibbs, Benedict Cumberbatch

Skapad 2019-11-09 av niklasringdahl
Kärleken är ett förunderligt ting. Det visar sig så olika för oss alla, för den uttråkade överklassflickan, för husets trädgårdsmästare och för den yngre, inåtvände systern. De är alla...   Läs mer »

2017-10-22
ShenLong
2017-09-29
Det finns några pretentiösa scener men annars inte speciellt engagerande
2017-08-03
Snark i kubik.
RustyFilm
2016-12-07
Visste inget om filmens handling förutom att den var baserad på en erkänd roman. När jag i inledningen inser att intrigen cirkulerad kring en förmögen överklass familj på ett brittiskt gods (30-tal) är jag nära att sluta ögonen för detta är inte min ”bag”. Men det visar sig snart att handlingen överraskar, engagerar och förtrollar. Gissar att regissör Joe Wright följer boken rätt så troget för berättarstilen är ganska ”litterär”, men mycket skickligt utfört. Fotot är även det helt fantastiskt.
HerrNenne
2016-03-20
Intressant struktur. Bra känslor i slutet.
2015-12-02
Det som verkligen lyfter filmen för mig är att man inte bara får se olika perspektiv utan att filmen verkligen får mig att lyckas känna olika perspektiv. Det är sällsynt.
Murvel48
2015-10-14
En film som hela tiden växer medan man tittar på den.
Canomia
2015-09-25
Det är så mycket som är så vackert i början. Fotot, kläderna.
Rift
2015-05-03
Episoden i militärlägret på stranden i Dunkerque är förtrollande och storslaget iscensatt. Men hur kunde de sätta in Brenda Blethyn, en av Storbritanniens främsta skådespelare, i en så liten roll - mindre än en minut? Jag trodde det skulle bli en viktig scen när hon dök upp.

2014-12-30
Första halvan ett rent mästerverk - en femma. Sen blir filmen en helt vanlig påkostad film - en trea.