Fruarna i Stepford

Joanne och Walter flyttar tilll den lilla staden Stepford, där allting tycks alltför perfekt. Joanne oroas av att det enda kvinnorna tycks vara intresserade av är hushållsarbete och att finnas till för sina män

Originaltitel The Stepford Wives
Regissör Bryan Forbes
Manus William Goldman
Genre Science Fiction, Thriller, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Nanette Newman, Katharine Ross, William Prince, Patrick O'Neal, Paula Prentiss, Peter Masterson, Tina Louise

AlbinWesley
2015-05-25
För mig tappar förstås berättelsen på att jag sett nyinspelningen, men den här är bra mycket kusligare, vilket resulterar i att samhällskritiken också blir starkare.
Ful_fisk
2015-02-22
Tänkvärd och smått otäck thriller om livet i det lilla samhället Stepdford, där alla gifta kvinnor är perfekta hemmafruar som lagar mat, tar hand om familjen och håller städat och rent… Katherine Ross spelar familjefru som flyttar dit och känner att något inte står helt rätt till. Själva storyn är egentligen starkare än filmen, som är lite småtrist emellanåt, men framåt slutet blir det riktigt grymt. En häftig film från det mystiska 70-talet, med tänkvärda känslor kring den tveksamma hemmafrumentaliteten.
Albion
2014-12-31
Omtitt efter närmare 30 år och den är precis lika bra som jag minns den. Underbar 70-talskänsla i mode och bilmodellerna gör den extra snygg. Utmärkta skådespelare och karaktärer inte minst Dis, och inte minst effektfull stämning. Inledningen påminner också en del om The Shining med herrgårdsvagnen som hlider fram i landskapet. Betyget blir en stark 4; a,; dvs 4+ och femman är inte långt borta.
2014-10-04
Lite orättvist medelmåttigstämplad film som förtjänar att nämnas oftare i kanonsammanhang. Personligen tycker jag att den är lite för snäll och på vissa punkter lite för enkel. Men på det hela taget ett habilt hantverk baserat på en viktig förlaga. Det finns betydligt sämre så kallade måstefilmer. (9/15)
Hypostas
2013-07-19
Lite seg är den och slutet är ju sabbat av att men redan känner till twisten, precis som när man såg Soylent Green t.ex.. Extra sabbad blir den förstås om man som jag sett (den klart sämre) remaken tidigare... Det hindrar dock inte filmen från att erbjuda förhållandevis smart samhällskritisk sci fi, av den gamla goda sorten.
ziferN
2013-05-13
Helt ok och bitvis underhållande att titta på och den hade lite spänning måste jag säga men annars så var detta ingen särskild 70-tals film som jag faktiskt trodde att det skulle vara. Men den har dock den där charmigt kusliga 70-tals känsla som är till filmens fördel men skådespeleriet var inte alls bra.. väldigt amatörmässigt. Jag tyckte dock lite om twisten och slutet var lite häftigt. Godkänd film i överlag men inget som lägger sig på mitt minne.
melpin
2012-09-29
Sjukt obehaglig vafan.
Jexxie
2012-04-02
Läskigare och allvarligare än nyproduktionen, men allt faller på slutet.
Zuzz
2011-10-29
Usch vad den är obehaglig.
LuxLisbon2
2010-11-02
Mer skrämmande än uppföljaren. Vänder upp och ner på verkligheten (i.e. kvinnosynen) som en insekt så man kan se den äckliga undersidan.