3.6

Frukost på Tiffany's

Holly Golightly är en charmerande excentrisk playgirl i New York City som är fast besluten att gifta sig rikt. Till lägenheten ovanför henne flyttar en författare som "sponsras" av en förmögen kvinna. Han blir genast betagen av Holly och gör allt för att få henne att inse att han är den ende rätta för henne. Baserad på romanen "Breakfast at Tiffany's" av Truman Capote från 1958.

Originaltitel Breakfast at Tiffany's
Regissör Blake Edwards
Manus George Axelrod
Genre Komedi, Drama, Romantik, 60-tal
Skådespelare Audrey Hepburn, George Peppard, Patricia Neal, Buddy Ebsen, Martin Balsam, José Luis de Vilallonga, John McGiver, Alan Reed, Dorothy Whitney, Beverly Powers, Mickey Rooney

Skapad 2019-11-10 av redaktören
På klassisk Hollywoodmark när den är som grönast. Blake Edwards \"Frukost på Tiffanys\" är helt enkelt en fantastisk film om kärlek. En film om det idylliska 60-talet, den övre klassens glitt...   Läs mer »

Stan
2020-07-05
Svår att betygsätta. Lite ytligt men fruktansvärt komplicerad och charmig Hepburn. Väldigt snygg men jag är den mest minst politiskt korrekta personen jag känner och jag tänkte "wtf" när jag såg Mickey Rooney
thebully
2019-02-13
New York var bättre förr...
C12
2017-10-14
Jag har svårt att se charmen med denna, gravt dysfunktionella, kvinna som jagar rika män och plågar sin stackars katt. Geroge Peppad, håll dig borta, du kommer bara att bli olycklig.
92axha10
2017-02-24
Hepburn strålar verkligen här. Charmen och humorn håller fortfarande.
RustyFilm
2016-12-09
Det bästa med det här är de stilfulla och sköna fotot och den välgjorda restauration filmen har genomgått inför denna blu-ray utgåva. Plus är det också för Audrey Hepburns gestaltning av den tjusige Holly Golightly (vilket fantastiskt namn). Moon river är ju också bra. Men någon riktig storfilm är det inte. Det är lätt att hitta minus. Det största av den sorten är nog Mickey Rooneys tolkning av Hollys asiatiska granne Yunioshi.
supermancover
2016-11-27
Detta är förmodligen som att svära i filmvärlden, men jag tyckte inte att den var särskilt bra.
2016-11-14
En av 60-talets absolut bästa filmer, alla kategorier!
ChristerF
2016-05-17
Nja, Audrey Hepburn är fantastisk vacker, och kemin mellan henne och Peppard funkar, men det är svårt att känna någon som helst sympati för ett par karaktärer som prostituerar sig för status. Och Mickey Rooney som "den roliga asiaten" (han blev Oscarnominerad fö rollen) är det mest rasistiska jag sett på film någonsin.

2016-04-12
Väldigt charmig, mest tack vare att både Hepburn och Peppard är lysande. Väldigt "hollywoodifierad" jämfört med Capotes novell men jag stör mig inte nämnvärt på det. Rooneys karaktär är onekligen lite tveksam men det är ju trots allt en 55 år gammal film så det är väl som det är.
Philips
2016-02-12
Filmvärldens stämningsfullaste inledning (!), den bästa filmmusiken någonsin (!) och en filmaffisch som är ikonisk (!), men att följa Holly Golightlys ytliga liv i nästan två timmar, nja...