3.2

Fruktans grepp

En banktjänsteman terroriseras av en mordisk utpressare. Turligt nog är en FBI-agent utpressaren på spåren.

Originaltitel Experiment in Terror
Alternativ titel The Grip of Fear
Regissör Blake Edwards
Manus Gordon Gordon, Mildred Gordon
Genre Kriminalare, Thriller, Mysterium, 60-tal
Skådespelare Glenn Ford, Lee Remick, Stefanie Powers, Roy Poole, Ned Glass, Anita Loo, Patricia Huston, Gilbert Green, Clifton James, Al Avalon, Ross Martin

hsimpson
2021-01-08
Mycket bra! Några svagare partier, och tar ut svängarna på ett sätt som jag inte är helt vänligt inställd till, men jag gillar det ändå skarpt. Glenn Ford är en favorit!
myslas
2019-04-14
Bra noir av Blake Edwards. Inledningen greppar tag i en men man kunde ha kortat ner mittendelen och fått ett bättre tempo i en film som är något för lång. Snyggt foto och Ross Martin är imponerande som läskig skurk. Stark trea.
Czechflash
2010-07-18
Härlig inledning som greppar tag i tittaren och aldrig släpper greppet, även om den inte bibehåller samma standard rakt igenom. Mystisk och förförisk musik av Henry Mancini, stilrent noirigt svartvitt foto och en klockren utpressare/mördare spelad av Ross Martin.
punchdrunk
2006-07-12
Började riktigt bra men höll inte filmen igenom. Snygga scener emellanåt och rätt otäck inledningsvis. Filmen är i mitt tycke en smula för lång och lite väl tillrättalagd.