3.5

Frukthandlarens fyra årstider

Hans Epp är en man som ständigt misslyckas med allt han företar sig. Hemkommen från en sejour som främlingslegionär kan han endast få jobb som grönsaksförsäljare. Besviken på livet och plågad av skuld mot sina närmaste blir han allt mer deprimerad.

Originaltitel Händler der vier Jahreszeiten
Alternativ titel The Merchant of Four Seasons
Regissör Rainer Werner Fassbinder
Manus Rainer Werner Fassbinder
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Hans Hirschmüller, Irm Hermann, Hanna Schygulla, Andrea Schober, Gusti Kreissl, Klaus Löwitsch, Karl Scheydt, Ingrid Caven, Kurt Raab, Heide Simon, Peter Chatel, Elga Sorbas, El Hedi ben Salem

origC-J
2017-08-10
Fassbinders stil, med både melodramatik och kyligt iakttagande, är som oftast inte till filmens fördel, men det är ett intressant familjedrama. Engagerande konflikter, bra spel och en fascinerande tidsskildring. Svag fyra.
KyLLo
2017-08-05
Riktigt bra hantverk, men lite tunn handling. En klar trea.
Albion
2017-07-21
Ett gott hantverk och bra berättat drama även om formen känns lite i det stelaste laget. Hanna Schygulla briljerar i de scener hon medverkar i. Annars kommer filmen åtminstone med säkerhet att bli ihågkommen när jag spontant kommer att utropa "Frische Birnen" i tid och otid framöver. Betyget blir en 3;a
Memmem
2017-07-07
Utmärkt drama om familjens svarta får! Fassbinders 12:e långfilm som regissör, endast 3 år efter den första. Tidigare regisserade han teater, vilket kan förklara att detta drama är något teatralt, men på ett bra sätt. Filmens titel är en direktöversättning från franskans "marchand des quatre-saisons" vilket betyder "frukt- och grönsakshandlare". Hans Epp följde inte sin mors önskan om utbildning, i stället blev han polis, där han tvingades sluta efter att ha utnyttjat en prostituerad kvinna. Han reste till Franska nordafrika och blev främlingslegionär. Efter att ha återvänt till München står inga andra jobb till buds än frukthandlare på bakgårdarna. Han accepteras inte fullt ut av sin mamma och syskon för detta jobb, utan de föraktar honom i tysthet. Han känner sig alltmer nedstämd och börjar supa allt mer. Väl spelat, men något teatraliskt, i huvudrollerna av Hans Hirschmüller och Irm Hermann, som hustrun. Fina insatser även av Hanna Schygulla och andra. Bilder från bostäder, krogar, bakgårdar och torg. Många utomhusscener och närbilder. Följsam musik. De samtida kritikerna var begeistrade och hyllade filmen. Betyg: 4-
martineden
2017-04-12
[rek. 4] Intressant film som generellt är skickligt utförd. Dock måste jag säga att vissa scener känns konstlade och lite falska: jag vet inte om det beror på skådespel eller regi i just dessa. Ofta känns själva idén mer intressant än att filmen engagerar och tilltalar. Det är dock en bra film. 3+/4-
Ful_fisk
2016-04-10
Fint och känslosamt, men storyn är lite krokig på vägen och kunde varit skarpare. Bra film, men förmodligen det svagaste jag sett av Fassbinder.
Tonti
2016-02-04
Växer med ålderns rätt.
#54
2016-01-31
Visning 10 av 32 jag ser på Göteborg Film Festival. Något ojämn film, men jag gillar den överlag.
AlbinWesley
2013-08-30
För mig hindrar vissa dåliga skådespelarinsatser och ett antal inzoomningar som jag har hemskt svårt för den här filmen att möjligtvis kunna nå längre än en trea.
lucius
2013-04-05
deprimerande ful, tråkig och kasst skådespeleri i ett par bärande roller