2.6

Fuck Up

För första gången på länge är Jack nöjd med sig själv. Han har bestämt sig för att sluta sätta på allt som har en puls och skära ner på sitt entusiastiska missbruk av droger. Men en mörk kväll frontalkrockar hans bästa vän med en älg precis på gränsen mot Sverige. Han hittas med ett älghorn i pannan och 2,5 kilo kokain i bagageutrymmet. Innan de kommande 24 timmarna är över har Jack förlorat huset och blivit lämnad av sin tjej som tagit deras dotter med sig. Men det är inte slut där. För som Jack kommer att få lära sig så kan saker och ting alltid bli värre.

Originaltitel Fuck Up
Regissör Øystein Karlsen
Manus Øystein Karlsen
Genre Drama, Komedi, Action, Kriminalare, 2010-tal
Skådespelare Jon Øigarden, Tuva Novotny, Anders Baasmo Christiansen, Atle Antonsen, Rebecka Hemse, Iben Hjejle, Lennart Jähkel, Sten Ljunggren, Michalis Koutsogiannakis, Roy Hansson

InzZzomnia
2018-08-28
Ungefär som en krimfilm-version av serien Dag så svårt att inte gilla det men kommer nog inte se den igen.
yrkeschaufföre
2015-07-24
Den var inte rolig, inte spännande men det finns lite charm och de flesta skådespelarna levererar som de ska och det är ändå lite roligt med norska gansters. Men den är inte värd att se om.
cruze
2015-06-12
Karlsen har inte bara näst intill samma rollbesättning som i sin suveräna tv-serie Dag. Karaktärerna tenderar att bli kopior, Benedict (från Dag) har han rent av plagierat från sig själv, bara bytt namn till Rasmussen. Detta kändes rakt igenom störande men ändå en helt okej film.
Tepesco
2013-12-19
Ett bevis för att det fortfarande går att göra sevärd film i norden.
il_genio
2013-04-11
Det är ett så uppenbart försök att göra en skandinavisk version av sekvensfilmer som t.ex RocknRolla. Sen har man mixat in det med lite mer amerikansk humor med karaktären "Rasmussen" som är en alldeles för uppenbar Zach Galifanakis-figur som är klantig men inte bryr sig utan bara vill skämnta bort det mesta. Ingen innovation överhuvudtaget och många bleka insatser!
Hypostas
2013-03-05
Nej, det här är en film som du gott kan hoppa över. Tuva Novotny är ovanligt blek och det stör mig att hon inte pratar svenska som de andra svenska skådisarna i filmen. Det beror väl iofs på att hennes rollfigur är barndomskompis med de tre norska guttarna i filmen. Lennart Jähkel är som någon skrev tidigare också riktigt blek, delvis kanske pga att han inte får vräka på med sin härliga norrländska som han annars brukar göra. Helt felcastad i rollen är han i alla fall. Faktum är att Rebecka Hemse är den som klarar sig bäst av de svenska skådisarna. Norrbaggarna är inte någon större succé de heller. Danska Iben Hjejle är väl den enda skådisen som är riktigt bra. Filmen är absolut inte värdelös men balansen mellan humor och allvar fungerar dåligt, och även om filmen är hyfsat underhållande så kan jag inte rekommendera den till någon, och betyget blir en svag tvåa.
Gröne_Orm
2013-01-22
Jag tycker om att det görs nordiska samproduktioner, och jag tycker väldigt mycket om norrmännens försök att hitta sin egen röst i krim-genren.
-Hedda-
2012-12-23
Filmtiteln sammanfattar innehållet..
XJR
2012-09-28
Det handlar om 4 personer som vuxit upp tillsammans, och trots att de gjort olika val i livet, fortfarande är tajta. Lite småmysig historia, med en del underbart roliga detaljer, dock är jag lite besviken på Jähkel som inte övertygar (ovanligt nog). En av de fyra kompisarna ger mig Zach Galifianakis-vibbar. Ungefär lika korkad och hämningslös.. Bitvis påminner filmen om Huvudjägarna och även En ganska snill man, vilket inte är fel på något sätt. Bra casting. Väljer mellan 3 och 4 här. Svårt. Vill se mer norskt. 4!
Björkman
2012-07-30
Helt okej film med såväl allvar som svart humor. Bra samproduktion med flera välkända svenska och norska skådespelare och påminner mer om något åt Tusenbröder-hållet än någon amerikansk gangsterhistoria.