3.3

Fucking Åmål

Elin har hånglat med ungefär 70.000 killar, och tycker allt är tråkigt. Hon längtar efter att något ska hända. Jessica är tillsammans med Markus, som tycker att han är tuffast i hela Åmål. Johan är Markus bästa kompis och han är kär i Elin, men hon tycker han är töntig eftersom han kör moppe trots att han går på gymnasiet. Agnes är ensammast i hela världen, och hon är så förälskad i en viss person att hjärtat nästan går sönder.

Originaltitel Fucking Åmål
Alternativ titel Fucking Amal, Show Me Love
Regissör Lukas Moodysson
Manus Lukas Moodysson
Genre Romantik, Komedi, Drama, 90-tal
Skådespelare Alexandra Dahlström, Rebecka Liljeberg, Erica Carlson, Mathias Rust, Stefan Hörberg, Josefine Nyberg, Ralph Carlsson, Maria Hedborg, Axel Widegren, Jill Ung, Lisa Skagerstam, Lina Svantesson, Johanna Larsson, Elinor Johansson, Jessica Melkersson

Skapad 2019-10-20 av connya
En del filmer har totalt rätt tajmning; så för alla de som då gick på högstadiet när Fucking Åmål kom var det filmen som de flesta talade om. Dessutom var regissören Lukas Moodysson ny och h...   Läs mer »

Skapad 2019-10-20 av von_fantasy
Lukas Moodyssons stora genombrott Fucking Åmål är ett mästerverk, så enkelt är det! Det är helt rätt skådespelare och manuset är simpelt men så grymt bra. Filmen handlar om Agnes (Rebecka ...   Läs mer »

Ful_fisk
2018-09-08
Skitbra klassiker! Lysande manus, lysande skådisar och underbart rått filmad! Dahlström är verkligen otroligt bra, och filmen är tät på one-liners och igenkänning. Då och då stöter man på folk som betraktar denna som någon slags gammal skämskudde-kalkon... De kunde inte vara mer fel ute!
ouimadame
2017-11-08
så jävla bra!
2017-09-29
Den här filmen är fånig på alla sätt och vis, men ack den funkar att se på och ta upp sexualitetens mysterium, är jag gay, är jag hetero, eller är jag trädkramare? Filmen är faktiskt bra även om man kan ifrågasätta skådespelarna..
myslas
2017-09-24
Den mest autentiska ungdomsfilmen jag någonsin sett och en av de bästa svenska filmerna genom tiderna. Alexandra Dahlström är verkligen en virvelvind här, en av de mest imponerande insatser jag sett av en ungdomsskådis. Agnes pappa (Ralph Carlsson) är så bra man kan porträttera en förälder. I stort sett allting i filmen är helt perfekt, det här är verkligen så det var i en liten håla i Sverige på 90-talet (och jo, tonåringar spelade Bingolotto på den tiden).
widez
2017-05-30
Riktigt bra! Hade velat se mer av världen som byggs upp i filmen.
wiberga
2017-04-07
RIktigt bra film. Känns så äkta på något sätt, gillas skarpt!
Tutan
2017-02-08
Svensk bra klassiker
mr_magi
2016-11-28
Så Fucking bra!
2016-11-16
Bortsett från det faktum att en del frågor förblir obesvarade när filmen slutar och lite bristande logik på några punkter (det finns ju inte så många, om ens några, tonåringar som tittar på Bingolotto för att ta ett exempel) så är det här faktiskt en väldigt bra film.
Andravåningen
2016-05-08
Såg den när den kom och tyckte nog mest att den var taffligt gjord och inte trovärdig, t ex att en kille som Johan lyssnade på Broder Daniel. Mest av allt tyckte jag att jag var lite bättre än de som gillade filmen eftersom jag redan hade spelat Broder Daniel Forever nog och gått vidare. Sedan var den kanske lite kul, men det var ju ingen filmkonst direkt, som Coppola eller Bergman. Men man behöver ju inte fatta allt när man är i tonåren. Jag har länge haft på känn att jag skulle omvärdera den vid omtitt och mycket riktigt -- den är ju fullspäckad med små guldkorn. Kanske fortfarande lite mycket av en halvt fungerande, halvt missvisande skiss, men om vi inte fokuserar just på trovärdigheten så är den originell och underhållande nog ändå för en stark trea.