3.3

Fucking Åmål

Elin har hånglat med ungefär 70.000 killar, och tycker allt är tråkigt. Hon längtar efter att något ska hända. Jessica är tillsammans med Markus, som tycker att han är tuffast i hela Åmål. Johan är Markus bästa kompis och han är kär i Elin, men hon tycker han är töntig eftersom han kör moppe trots att han går på gymnasiet. Agnes är ensammast i hela världen, och hon är så förälskad i en viss person att hjärtat nästan går sönder.

Originaltitel Fucking Åmål
Alternativ titel Fucking Amal, Show Me Love
Regissör Lukas Moodysson
Manus Lukas Moodysson
Genre Drama, Komedi, Romantik, 90-tal
Skådespelare Alexandra Dahlström, Rebecka Liljeberg, Erica Carlson, Mathias Rust, Stefan Hörberg, Josefine Nyberg, Ralph Carlsson, Maria Hedborg, Axel Widegren, Jill Ung, Lisa Skagerstam, Lina Svantesson, Johanna Larsson, Elinor Johansson, Jessica Melkersson

Skapad 2019-12-12 av connya
En del filmer har totalt rätt tajmning; så för alla de som då gick på högstadiet när Fucking Åmål kom var det filmen som de flesta talade om. Dessutom var regissören Lukas Moodysson ny och h...   Läs mer »

Skapad 2019-12-12 av von_fantasy
Lukas Moodyssons stora genombrott Fucking Åmål är ett mästerverk, så enkelt är det! Det är helt rätt skådespelare och manuset är simpelt men så grymt bra. Filmen handlar om Agnes (Rebecka ...   Läs mer »

OffTheGround
2020-08-31
Inte min typ av film, men jag förstår verkligen varför den fått närmast klassikerstatus. En del smått fantastiska sekvenser, men också en del som jag inte kan låta bli att tycka känns lite tradigt. Plus dock för den otroliga 90-talskänslan.
hedgehog
2020-06-15
Wow! Länge sedan jag såg denna nu, och den har åldrats väl. Skådespelet är fantastiskt, för att inte tala om den gryniga bilden. Vackert och hjärtskärande. En film som porträtterar människors bästa och värsta sidor.
Ful_fisk
2018-09-08
Skitbra klassiker! Lysande manus, lysande skådisar och underbart rått filmad! Dahlström är verkligen otroligt bra, och filmen är tät på one-liners och igenkänning. Då och då stöter man på folk som betraktar denna som någon slags gammal skämskudde-kalkon... De kunde inte vara mer fel ute!
ouimadame
2017-11-08
så jävla bra!
2017-09-29
Den här filmen är fånig på alla sätt och vis, men ack den funkar att se på och ta upp sexualitetens mysterium, är jag gay, är jag hetero, eller är jag trädkramare? Filmen är faktiskt bra även om man kan ifrågasätta skådespelarna..
myslas
2017-09-24
Den mest autentiska ungdomsfilmen jag någonsin sett och en av de bästa svenska filmerna genom tiderna. Alexandra Dahlström är verkligen en virvelvind här, en av de mest imponerande insatser jag sett av en ungdomsskådis. Agnes pappa (Ralph Carlsson) är så bra man kan porträttera en förälder. I stort sett allting i filmen är helt perfekt, det här är verkligen så det var i en liten håla i Sverige på 90-talet (och jo, tonåringar spelade Bingolotto på den tiden).
widez
2017-05-30
Riktigt bra! Hade velat se mer av världen som byggs upp i filmen.
wiberga
2017-04-07
RIktigt bra film. Känns så äkta på något sätt, gillas skarpt!
Tutan
2017-02-08