3.6

Führerns elit

Tyskland år 1942. Friedrich Weimer är en 17-åring vars boxningstalang gör att han kommer in på elitskolan Napola för framtida SS-officerare. Här fostras pojkar till soldater i det tusenåriga riket.

Originaltitel Napola - Elite für den Führer
Alternativ titel Before the FallNapola - Hitlers elitskola
Regissör Dennis Gansel
Manus Dennis Gansel, Maggie Peren
Genre Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Tom Schilling, Claudia Michelsen, Florian Stetter, Max Riemelt, Joachim Bissmeier, Justus von Dohnányi, Thomas Drechsel, Devid Striesow, Michael Schenk, Jonas Jägermeyr, Julie Engelbrecht, Leon A Kersten, Martin Goeres

2017-09-29
Den här filmen har jämförts med Ondskan, vilket är ett hån mot filmen. Den här filmen är verkligen kanon och kan mer jämföras med döda poeters sällskap. Napola funkar för att den är tysk och berättas ur tysk synvinkel, alltså den förskönas inte, vilket gör att filmen blir trovärdig, som några andra har skrivit om filmen.. Visst här lyser ju också patriotismen igenom, men det är ju meningen också. Det blir ju alla fall inte riktigt lika fånigt som patriotismen i amerikanska dravel filmer.
RustyFilm
2016-12-09
Trovärdighets känslan ökar i och med den tyska produktionen. En hel del i filmens stämning skulle gå förlorade om det inte var på tyska. En snyggt och intressant historiebeskrivning är det. Ämnet gör givetvis att det blir väldigt förutsägbart, vi har ju facit.
Linan
2015-07-21
ZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzz
annamariann
2014-06-05
välspelad film. lite svag i karaktärsutvecklingen på vissa ställen. jag ser aldrig filmer som värdiga filmer bara för att de vill påvisa något med ett budskap. en bra berättelse är för mig vad en film bör vara och jag tycker denna är trovärdig och stark.
LacombeLucien
2014-04-20
Mycket sevärd.
JimCarrey
2013-02-21
Tycker den här filmen var väldigt trovärdig. Tycker den är lite mer allmängiltig än politisk också, det går faktiskt att dra paralleller till krav på barn och ungdomar i vilket samhälle som helst och hur vuxna blir arga över hur de unga reagerar på dem. Men visst saknade vuxna säkert i större utsträckning verktyg att såra de stackars fascisterna..
Barney
2013-01-03
Den skolan är man glad att man inte gick på...
need_sleep
2012-12-31
En jobbig story om valen som unga män gjorde under Hitlertiden. Bra berättad och hyfsat skådespel av Max Riemelt. En stark 3:a.
Gyllenbock
2012-12-29
Funkar tämligen väl. Skönt med folk som vågar lyssna på sin inre röst, synd att fler inte gjorde det i Nazityskland.
johansk8
2012-10-16
Hörde att bokmagasinet Babel skulle handla om varför vi aldrig slutar fascineras av Hitler och nazism. Bra tänkt. Jag ställer mig själv frågan efter att ha sett denna film. Hur får man finansiärer till en film som inte har någon konflikt, ingen drivkraft, ja, ingen handling?