3.5

Fullmetal Alchemist: The Movie - Conqueror of Shambala

Filmen tar vid två år efter serien Fullmetal Alchemists slut. Bröderna Edward och Alphonse är fast i olika världar och gör sitt yttersta på var sitt håll för att kunna återförenas.

Originaltitel Gekijyouban Hagane no Renkinjutsushi - Shanbara wo Yuku Mono
Regissör Seiji Mizushima
Manus Shô Aikawa
Genre 2000-tal, Animerad, Action, Äventyr, Drama
Skådespelare Kenji Utsumi (röst), Michiko Neya (röst), Romi Pak (röst), Rie Kugimiya (röst), Masane Tsukayama (röst), Megumi Toyoguchi (röst), Miyuu Sawai (röst), Shun Oguri (röst), Tôru Ôkawa (röst)

cannibalrice
2016-03-16
Slå mig i hjärtat med en slägga, ett värdigt avslut till den första tvserien.
MaxMackan
2014-07-10
Perfekt avslut på en mycket bra serie.
wyrm
2012-07-04
Denna film var ju tänkt som ett avslut på serien, och jag gillade verkligen serien... men någonstans spårade allt ur och blev konstigt och krångligt. Visar sig att den (som många andra) är baserad på en manga. Och när serien hade kommit halvvägs så hade Hiromu Arakawa (skaparen av mangan) också bara kommit halvvägs. Så vad gör man? Man hittar på resten. Många blev missnöjda så när mangan var avslutad gjordes en till serie som är mer trogen mangan: "Full Metal Alchemist - Brotherhood". Jag rekommenderar den sistnämnda starkt, då den, enligt mig kan vara en av de bästa anime-serier som någonsin gjorts.
Rhofpheh
2012-06-18
Ett bra avslut på originalserien, men den kommer aldrig upp i samma fantastiska kvalité med spänning och mysterium som serien. Härliga atmosfärer lyckades de bygga upp dock.
Juu_W
2010-09-10
Superbra film! Dock tycker jag man bör ha sett serien innan man ser filmen, annars lär filmen vara helt obegriplig...
nanimo
2010-04-26
Världens bästa serie fast FAN att den slutar så sorligt.
Roxie
2010-03-21
Jag har inte heller sett serien, men tänkte att jag trots det skulle kunna hänga med i handlingen. Det gick väl sisådär antar jag. Var tvungen att pussla lite i huvudet för att jag skulle få koll på hur saker och ting hängde ihop. Det fanns emellertid alltför mycket som jag tycker att de misslyckades med att förklara. Inte så fint "ritat"/"tecknat" heller, om man kan uttrycka sig så.
foppa99
2009-11-20
har inte sett serien, det kan kanske förklara varför jag tycker denna e ointressant.
Zuzz
2009-02-26
Jag älskar ju verkligen FMA, och hela serien i sig får ju en glasklar 5a från mig. Filmen är inte heller dum, riktigt bra faktiskt. Fanns dock vissa saker som jag störde mig på, eller rättare sagt en sak, nämligen sångnumret! Kändes så malplacerat på något vis. Jag gillar ju t.ex musikaler, men här så gjorde det sig verkligen inte. Och det är väl egentligen mitt störta klagomål. Hade tyckt det varit intessant att få veta lite mer om Hofenheim och Envy... Men Mustang var het som vanligt och Hughes med ^^ Var glad att få se Alphonse i rustning igen, han är så söt som den ^^ Den når kanske inte upp helt till en 5a, men den får alt en stark 4a, och et skall den vara stolt över ^^
Melime
2008-10-17
De har ju förstört slutet!! Jag förväntade mig något bättre. Jag gillar lyckliga slut, kanske därför... Serien är bättre