3.8

Fullständigt förtroende

Budapest 1944. János och Kata tvingas sammanbo på falska papper som man och hustru. János arbetar för motståndsrörelsen och Kata, som är gift och har en dotter, måste gömma sig eftersom Gestapo söker hennes man. Hon hamnar i en konflikt när hon upptäcker sina djupa känslor för János och vid krigsslutet måste de välja mellan att fortsätta ett liv tillsammans eller gå sina egna vägar.

Originaltitel Bizalom
Alternativ titel Confidence
Regissör István Szabó
Manus István Szabó
Genre Drama, Romantik, 80-tal
Skådespelare Ildikó Bánsági, Péter Andorai, Zoltán Bezerédy, Ildikó Kishonti, Lajos Balázsovits, Tamás Dunai, Judit Halász, Oszkárné Gombik, Károly Csáki, Danielle du Tombe, Gyula Gazdag, László Littmann, Éva Bartis, Béla Éless, Gyöngyi Dorogi

Slowdive2
2014-05-01
Även om inramningen verkade intressant, så kändes könsrollsdramatiken som utspelades däri, unken och mossig.
Myllo
2013-07-25
Märkligt att denna film inte är mera känd. Den håller ju samma klass som hans prisbelönta trilogi "Mephisto/Överste Redl/Hanussen". Titeln kan ses som ironi, eftersom budskapet blir att ens personlighet under krigsförhållanden blir underminerad så att man inte kan lita på någon, inte ens dem i samma lag.
goeran
2012-08-21
István Szabós film Fullständigt förtroende (Bizalom) från 1980 är ett förtätat och suggestivt kammardrama som utspelas i Budapest under den sista krigsvintern 1944/1945. Även om man kan tycka att det finns en del överspel i filmen så är den som helhet mycket välgjord och gripande. Bäst bland skådespelarna är den strålande Ildikó Bánsági i huvudrollen som Kata.