2.6

Fun with Dick and Jane

Dick och Jane lever ett bekvämt och tryggt liv med god ekonomi i en välmående amerikansk förort. När Dicks företag går omkull står de plötsligt utan inkomst och med en skuld på 70 000 dollar på huset. Efter ett försök att skära ned på utgifterna står det klart att de inte är beredda att avstå från den lyx de vant sig vid. För att kunna upprätthålla sin livsstil börjar de istället råna småbutiker.

Originaltitel Fun with Dick and Jane
Regissör Dean Parisot
Manus Judd Apatow, Nicholas Stoller
Genre Komedi, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Jim Carrey, Téa Leoni, Alec Baldwin, Richard Jenkins, Angie Harmon, John Michael Higgins, Richard Burgi, Carlos Jacott, Aaron Michael Drozin, Gloria Garayua, Stephnie Weir, Walter Addison, Kym Whitley

karlmats
2019-08-12
Det här får räknas som en ren komedi och när den väl är placerad i det facket bedöms den utifrån hur rolig den är. Då får man bortse från såna saker som att en balansräkning inte visar ett företags vinst eller att kuppen mot slutet av filmen är fullständigt bananas. Humorn håller väl en viss nivå med några toppar men mestadels är den slätstruken och det finns så många Carrey-filmer att välja på att det här måste hamna ganska långt ner på listan. Leoni är bra, Jenkins och Baldwin är lite underhållande i sina biroller men det är aldrig nån tvekan om att det är en 2a som är aktuell.
ulpe01
2016-12-28
Mer silliness än fun, det blir väääldigt mycket Jim Carrey i längden. Det som inte är direkt kopierat från föregångaren från 77 funkar inget vidare, det blir bara för löjligt.
2016-10-27
Skådespelarna gör bra ifrån sig och som helhet är det här en ganska rolig och underhållande film men det är ingen rulle jag skulle kunna tänka mig att se mer än en gång.
Tatty
2016-02-24
Galen, rolig och bra film med Jim Carrey!
Kautsky
2015-05-18
Jag är ett fan av Jim Carrey. Täcker tyvärr att den här filmen är för negativ för att få ett högt betyg i sin genre. Den behandlar egentligen riktigt sorgliga fenomen på ett flamsigt sätt.
2014-11-24
Denna film kommer med några sanslöst roliga scener och vad annars när det är Jim Carrey i farten. Tyvärr tar man här inte vara på det som Jim Carrey gör bäst fullt ut. Filmen ändrar tempot alldeles för ofta så när det väl börjar fungera och Carrey är kul och fullt igång är det dags för att lugna ner tempot igen. Slutresultatet blir endast ett OK.
GinNTonic
2014-09-18
Första halvan var rätt så underhållande, men sen spårade det ur och blev alldeles för jobbigt.
RichardEk
2013-07-19
Stundtals rolig kritik av medelklassens envisa fokusering på det som inte är viktigt i livet. I synnerhet är första halvan av denna 'remake' bra, med sin skildring av medelklassfamiljens ekonomiska och prestigemässiga förfall. Sedan blir det lite 'smart kupp' över filmen och berättelsen tappar i riktning och tempo. Det enda som är konsekvent filmen genom (förutom Jim Carreys Jerry Lewis - inspirerade överspel) är Alec Baldwins odrägliga men roliga kommentarer, han är makalös i sliskiga roller av det slag han har här.
FabianBom
2012-07-23
se org. istället
Pillynilly
2012-04-10
Jag avskyr den där dryga överdrivna humorn. Det blir bara för mycket. Jim Carrey, Eddie Murphy, ibland Adam Sandler och ett flertal andra har en förmåga att överdriva och förstöra. Tror deras filmer skulle vara BETYDLIGT roligare med någon "down to earth". De kan göra en bra film, då och då, men inte tillräckligt ofta.