3.8

Funny Games

En familj anländer till sitt sommarställe i den grönskande lantliga idyllen. Det dyker upp två unga män och den skyddade småborgerliga miljön är inte lika trygg längre. De två unga männen, Peter och Paul, är till synes trevliga, men de kommer direkt från helvetet.

Originaltitel Funny Games
Regissör Michael Haneke
Manus Michael Haneke
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Susanne Lothar, Ulrich Mühe, Arno Frisch, Frank Giering, Stefan Clapczynski, Doris Kunstmann, Christoph Bantzer, Wolfgang Glück, Susanne Meneghel, Monika Zallinger

Skapad 2019-12-14 av jotnan
När jag inte trodde att det kunde bli värre, gör kultklassikern Funny Games min redan starka fobi för rika, tyska ungdomar ännu starkare. Vi befinner oss i en ljuvlig skärgård där rika männ...   Läs mer »

Skapad 2019-12-09 av OffTheGround
En familj, mamma, pappa och son, är på väg till sitt sommarhus. Väl framme kommer två artiga, unga män och knackar på. Resan förvandlas snabbt till en riktig mardröm då männen tar familjen ...   Läs mer »

LacombeLucien
2019-12-09
Fantastiskt bra och otäck. Mardröm.
martineden
2017-07-06
[rek. 4] Hanekes film förefaller vara en kommentar om våldskonsumtionen i film. Mycket obehaglig och jag gillar hur det blir en metafilm genom brottet mot fjärde väggen. Mycket fina skådespelarinsatser och det mest obehagliga i filmen är karaktärernas likgiltighet inför sina dåd. Mycket bra och tänkvärd film! 4.
ouimadame
2016-09-19
Stundom riktigt bra! Men gillar absolut ej genreblandingen-och metaeffekten. Nej
sawa
2016-07-12
Nu har jag sett dem båda, den på tyska från 1997 och den på amerikanska från 2007. 2007:an är ingen re-make, det är en i stort sett identisk film med andra skådisar och annat språk - Vad är poängen med det? Storyn är ganska skrämmande och inte alls kul. Att göra samma grej två gånger? Brist på fantasi? Den på tyska såg jag först och den får en tvåa, den på amerikanska får också en två, fast jag vill ha tiden tillbaka.
Dele
2016-03-27
"Funny Games" är bland det mest obehagliga jag har sett. Utöver det effektiva berättandet så är det sociala experiment filmen är intressant, likaså kopplingar i dialoger och karaktärers förhållningssätt till företeelser hos människa och samhälle. Jag tänker på härskartekniker, skuldbeläggande av svaga(re), och, i större perspektiv, fascism. En brutal film med rikt innehåll som tar upp viktiga och obehagliga ämnen.
UFO_lars
2015-12-05
Massor av obehagligt, meningslöst våld. Spännande och otäck. Jag hittar dock ingen förståelse för varför någonting i filmen sker. Kanske eller förmodligen är det just det som är meningen. Jag har haft svårt att släppa filmen på ett analyserande plan och den känslan uppskattar jag alltid när den infinner sig efter en film. Den meta-delen av filmen som utspelar sig på nivån där förövarna talar till tittaren känns väldigt missplacerat och blir mest fånigt. Den delen bidrar till inte till filmen som helhet och borde helt tagits bort enligt mitt tycke. Vad jag saknar är just en poäng med filmen en förklaring till varför det den makabra handlingen utspelar sig och det är därför mitt betyg stannar på en trea, vilket betyder att filmen trots detta är helt klart sevärd.
AlbinWesley
2015-04-13
När poänglösheten är poängen finns det sällan något vidare försvar för en film, men ack jo. Som thriller gör den sitt jobb utmärkt i sina första två akter. När filmen närmar sig klimax och upplösning bryter den konventionerna, ignorerar billiga förklaringar till sina psykopater, och kör raka spåret på sitt metafilmiska genreexperiment. Metanivån med nedbrytandet av fjärde väggen fungerar som en kommentar till den voyeuristiska aspekten i åskådaren, som förväntas finna någon form av njutning i filmens sadistiska uttryck. Självmedvetenheten blir berättigad, och jag kan nog vara enig med Paul i den avslutande dialogen: fiktion är lika verklig som verkligheten. Snyggt.
Supernaut
2014-11-27
Extremt obehaglig och välgjord film om våld, film, berättande och meningslöshet. Helt fenomenal.
JanneN
2014-11-13
Man skall nog inte se sådan här absolut meningslösa SKITFILM!
oskarchucky
2014-06-28
jag vill se den! har bara sett remaken