3.2

Funny Games U.S.

Haneke gör här en re-make av sin klassiska film om två unga män som tar en familj som gisslan och utsätter dem för diverse psykisk och fysisk tortyr.

Originaltitel Funny Games U.S.
Regissör Michael Haneke
Manus Michael Haneke
Genre 2000-tal, Drama, Kriminalare, Thriller
Skådespelare Naomi Watts, Tim Roth, Michael Pitt, Brady Corbet, Devon Gearhart, Boyd Gaines, Siobhan Fallon, Robert LuPone, Susi Haneke, Linda Moran

JPerlie
2017-09-23
Den är bra men jag ger den en två för att den är så messed up att jag inte vill rekommendera den. Illamående. När Tim Roth själv inte vill se filmen efter den är klar för att han känner sig traumatiserad av produktionen. Då är det illa. :(
ekneB
2017-04-22
Haneke ville nå ut med sin film som på originalspråket inte nådde lite stor massa. Så han gjorde om filmen, frame by frame, på engelska. Som man gör!.. Nu har jag inte sett originalet men med tanke på att Haneke även dirigerade denna "re-make" gissar jag att den är i stort sett identisk. Hög spänning filmen igenom och full av obehag, jag satt som på nålar och undrade vad som skulle hända härnest. Fjärrkontrollscenen var ett stort WTF moment. Svag 4a
DukeIgthorn
2017-02-26
Välkammade slynglar lever rövare i överklassmiljö... Våldscenerna visas inte - det byggs upp för dem, men sedan lämnas detaljerna till tittarnas fantasi.
2016-09-24
Börjar bra men mot slutet spårar det ur och det rejält.
Roswall
2016-08-24
Finns kvalitet i foto, klippning och skådespeleri. Men det blir tjatigt och lite väl långsamt. Jag tycker inte heller att vissa scener får ut den punchline de borde få. Som metanivå för våldsfilm finns det intressanta aspekter och obehaget är där. Allt som allt en svag trea.
sawa
2016-07-12
Nu har jag sett dem båda, den på tyska från 1997 och den på amerikanska från 2007. 2007:an är ingen re-make, det är en i stort sett identisk film med andra skådisar och annat språk - Vad är poängen med det? Storyn är ganska skrämmande och inte alls kul. Att göra samma grej två gånger? Brist på fantasi? Den på tyska såg jag först och den får en tvåa, den på amerikanska får också en två, fast jag vill ha tiden tillbaka.
angiiee
2016-05-21
Så fruktansvärt tråkigt film. Var det här ett skämt eller?
Stalinn
2015-10-25
2015-01-17
Regissören Haneke tog i år hem Oscarn för bästa utländska film med "Amour". Jag har länge velat ta mig an en av hans filmer och valet föll då på hans amerikanska remake av en av hans egna filmer. Jag är nuförtiden inte mycket för "skräck" i mitt filmtittande och särskilt inte den realistiska sorten som Haneke bjuder på här. Det är obehagligt, otrevligt och jobbigt att se denna film men det är ett fint hantverk och bra skådespelarinsatser. Slutet var inte det jag ville ha. 3+
Hejochhå
2014-12-31
Tycker nyfilmatiseringen är riktigt bra. Men det beror väl på att det är samma regissör som gjorde orginalet... Jag tycker man kan se båda. Men orginalet är ju bättre.