2.9

Fyra bröllop och en begravning

Charles är en 32-årig inbiten ungkarl som tycks tillbringa allt större del av sin fritid med att gå på sina vänners bröllop. Ju fler bröllop han går på, desto mer livrädd blir han att själv gifta sig. Hans ungkarlsliv har rymt mängder av charmiga och begåvade flickvänner, men inte en enda har lyckats få honom till altaret. Men så möter han Carrie, den ovanligaste, vackraste och livligaste kvinna han någonsin sett.

Originaltitel Four Weddings and a Funeral
Regissör Mike Newell
Manus Richard Curtis
Genre Drama, Komedi, Romantik, 90-tal
Skådespelare Hugh Grant, Andie MacDowell, Kristin Scott Thomas, John Hannah, James Fleet, Charlotte Coleman, David Bower, Simon Callow, Anna Chancellor, Timothy Walker, Sara Crowe, David Haig, Sophie Thompson, Corin Redgrave, Randall Paul, Rowan Atkinson

karlmats
2021-09-07
Ack du ljuva 90-tal, endast du kunde ge världen dessa pärlor. En tid då Richard Curtis fortfarande kunde skriva manus och Hugh Grant kunde vara den bortkomna spjuvern som alla älskade. En tid då Andie MacDowell kom ner från Olympen och besökte mänskligheten då och då. En tid då filmmagi kunde skapas genom helt ovanliga vanliga vänskapsband som man bara låter sig sugas in i. I första hand är väl detta mer en utforskning av Grant och hans kompisar än Grant och hans kärleksliv, men att MacDowell dyker upp som en amerikansk virvelvind skadar ju knappast filmen. Det är mycket här som inte är speciellt realistiskt, men det behöver det ju inte vara heller, det är mysigt från början till slut och det är en värld man gärna tillbringar ett par timmar i, hans kompisgäng känns som en bra blandning av människor och även om den innehåller en del hjärtskärande inslag är det i mångt och mycket en film som är ganska härlig och utan någon stark svärta. Kanske inte riktigt lika bra som Love Actually, men i den här genren står den sig väldigt bra och man ska nog ha ett hjärta av sten för att inte bli glad av det här. En stark 3a.
yrkeschaufföre
2018-08-11
Det känns som evigheter sen jag såg hela den här men det är väl bara så att jag sett dela av den många gånger sen sist, svag, svag nostalgi fyra.
2018-02-14
Jag bara hatar, hatar, hatar den ytter usla filmen på alla plan!!!!
zeke-bond
2018-01-31
Oerhört charmig historia.
yrkeschaufföre
2017-12-31
Oj, det är visst nästan 10 år sen jag såg den senast, den här gillar jag mycket och brukade se den åtminstone en gång om året.
emilstjernholm
2017-06-23
Såg om denna. Hade en etta utifrån minnesbilder från ungdomen men den var ju hur mysig som helst. Det enda som drar ner är att jag inte står ut med Andie McDowell.
2016-10-19
Denna film har man ju hört mycket gott om så därför hade jag ganska höga förväntningar när jag såg den. Jag blev bara besviken för den var inte ens i närheten lika bra som jag hade förväntat mig. Den är inte jättedålig men den är inte jättebra heller. Svag 3:a.
Raimo_1985
2016-09-28
Fjärde eller femte titten och det enda jag har att anmärka på denna tokroliga film är väl att det inte är något liv imellan bröllopen. Man får ju inte reda på så mycket om personerna, det gör man inte.

2016-07-28
Väldigt tydligt att det är Richard Curtis som har skrivit manus. Känns väldigt lik Notting Hill med all dess romcom-sötsliskighet, tyvärr dock med få undantag utan den charm som finns i Notting Hill. Manuset är stundtals så uselt att jag knappt klarar av att titta. Några scener är dock ganska roliga.
Merwinna
2016-01-10
Det här är en bra, sevärd och underhållande film. Romantik, humor, starka känslor, mycket påkostade scener med många statister och all rekvisita (t.ex. bröllopsscenerna med de skotska danserna på bröllopet på det skotska slottet)... Filmen är "rik" på det sättet att det händer väldigt mycket, både stort och smått, och att det finns ett myller av människor. Huvudpersonen (Hugh Grant) är mycket lätt att tycka om.