2.9

Fyra bröllop och en begravning

Charles är en 32-årig inbiten ungkarl som tycks tillbringa allt större del av sin fritid med att gå på sina vänners bröllop. Ju fler bröllop han går på, desto mer livrädd blir han att själv gifta sig. Hans ungkarlsliv har rymt mängder av charmiga och begåvade flickvänner, men inte en enda har lyckats få honom till altaret. Men så möter han Carrie, den ovanligaste, vackraste och livligaste kvinna han någonsin sett.

Originaltitel Four Weddings and a Funeral
Regissör Mike Newell
Manus Richard Curtis
Genre Romantik, Komedi, Drama, 90-tal
Skådespelare Hugh Grant, Andie MacDowell, Kristin Scott Thomas, John Hannah, James Fleet, Charlotte Coleman, David Bower, Simon Callow, Anna Chancellor, Timothy Walker, Sara Crowe, David Haig, Sophie Thompson, Corin Redgrave, Randall Paul, Rowan Atkinson

yrkeschaufföre
2018-08-11
Det känns som evigheter sen jag såg hela den här men det är väl bara så att jag sett dela av den många gånger sen sist, svag, svag nostalgi fyra.
2018-02-14
Jag bara hatar, hatar, hatar den ytter usla filmen på alla plan!!!!
zeke-bond
2018-01-31
Oerhört charmig historia.
yrkeschaufföre
2017-12-31
Oj, det är visst nästan 10 år sen jag såg den senast, den här gillar jag mycket och brukade se den åtminstone en gång om året.
emilstjernholm
2017-06-23
Såg om denna. Hade en etta utifrån minnesbilder från ungdomen men den var ju hur mysig som helst. Det enda som drar ner är att jag inte står ut med Andie McDowell.
2016-10-19
Denna film har man ju hört mycket gott om så därför hade jag ganska höga förväntningar när jag såg den. Jag blev bara besviken för den var inte ens i närheten lika bra som jag hade förväntat mig. Den är inte jättedålig men den är inte jättebra heller. Svag 3:a.
Raimo_1985
2016-09-28
Fjärde eller femte titten och det enda jag har att anmärka på denna tokroliga film är väl att det inte är något liv imellan bröllopen. Man får ju inte reda på så mycket om personerna, det gör man inte.

2016-07-28
Väldigt tydligt att det är Richard Curtis som har skrivit manus. Känns väldigt lik Notting Hill med all dess romcom-sötsliskighet, tyvärr dock med få undantag utan den charm som finns i Notting Hill. Manuset är stundtals så uselt att jag knappt klarar av att titta. Några scener är dock ganska roliga.
Merwinna
2016-01-10
Det här är en bra, sevärd och underhållande film. Romantik, humor, starka känslor, mycket påkostade scener med många statister och all rekvisita (t.ex. bröllopsscenerna med de skotska danserna på bröllopet på det skotska slottet)... Filmen är "rik" på det sättet att det händer väldigt mycket, både stort och smått, och att det finns ett myller av människor. Huvudpersonen (Hugh Grant) är mycket lätt att tycka om.
Raimo_1985
2015-12-27
Hade tydligen satt en tvåa på denna innan. Obegripligt. Aja. Visst finns det stora luckor i berättandet i filmen men detta är inget annat än en superhärlig komediklassiker! Mike Newell brukar få kritik för att han inte gör filmer om riktiga människor men vad gör det? Det är ju film. Lite verklighetsflykt måste man väl kunna ägna sig åt.