3.3

Fyra farliga friare

Groucho är rektor på Huxley College. Rektorn är desperat inför en fotbollsmatch mot ärkerivalen Darwin University. Han får den lysande idén att anställa Chico och Harpo!

Originaltitel Horse Feathers
Regissör Norman Z McLeod
Manus Will B Johnstone, Bert Kalmar, S J Perelman, Arthur Sheekman, Harry Ruby
Genre Komedi, 30-tal
Skådespelare Groucho Marx, Harpo Marx, Zeppo Marx, Chico Marx, Thelma Todd, David Landau, Robert Greig

wasteoftime
2016-07-18
Som individuella sketcher är det riktigt bra, men som film går det inte hem hos mig. Det är inte dåligt, men nä, det känns lösryckt till och med för att vara bröderna Marx. Men den har sina ljusglimtar och det är rätt skönt att Groucho inte har en väldigt massa monologer, och att Harpo och Chico får lite mer utrymme. 0,0 på SH-skalan, men som individuella sketcher långt bättre än så.
2014-12-20
Jag föll direkt för Marx-brödernas charmiga och sympatiska sätt att leverera satirisk komedi. Detta är inte direkt deras bästa film men ändå finns det mycket glädjeämnene att finna här. Swordfish-scenen är underhållande.
Tonti
2012-06-26
För mycket handling och amerikansk fotboll men den har sina ljuspunkter såklart.
WaldoTrumbull
2011-11-10
Kvalitetskomik. Inte en av de bästa Marxfilmerna, men fortfarande väldigt mycket bättre än det mesta Hollywood prånglar ut idag. Ordvitsarna haglar, slapsticken sitter där precis som den komiska timingen. Men storyn är lite spretigare, och tunnare, än i många av deras andra filmer. Klart sevärd filmklassiker.
KimEkberg
2011-09-21
rolig men lite väl simpel och med många ordvitsar som kanske är mest där för att vara just ordvitsar. men mycket av galenskaperna som inkluderar djur är väldigt roliga, och galenskap överlag är ju alltid välkommet. som sagt sagt synd att inte filmer som dessa görs i våra depressiva dagar.
Astrojacob
2010-11-06
Inte högsta klass, men gags o galenskaper i samma anda som de tidigare ger ändå en svag Fyra. Mästarna i slapstick.
Oujisama
2010-03-23
Jag är mycket förtjust i denna film, den må vara lite spretig men alla scener är riktigt kul och underhållande så jag tycker inte det gör så mycket.... och det är kul att få se lite smakprov på det som skulle kunna vara hämtat från deras vaudeville-pjäser med skoltema. "Everyone says I love you" i dess olika versioner är dessutom en trevlig liten sång.
Namellak
2008-09-16
Ovanligt gubbsjuk och intetsägande besvikelse med för mycket upprepningar i både musik och dialog. Dumond och den fräscha originaliteten från exempelvis Muntra Musikanter och Fyra Fula Fiskar, lyser med sin frånvaro här. Som Grouco själv sjunger, i filmens enda riktiga höjdpunkt (typiskt nog i början): "I'm against it"!
ses11
2008-08-07
En film med komiska poänger nog för fem filmer. Jäkligt finslipad och underhållande. Kom ihåg: Lösenordet är svärdfisk.
lehtonen
2008-07-02
Detta kanske är den sämsta fars jag någonsin skådat i mitt letande efter klassiker.