3.1

Fyra flugor på grå sammet

Roberto dödar en man i självförsvar. Någon fotograferar händelsen och skickar sedan foton till honom. Roberto börjar drömma mardrömmar och de som kommer nära sanningen blir dödade. Ett av mordoffren används i ett vetenskapligt experiment där man fotograferar näthinnan på den döde för att få fram en bild av vad denne såg i sitt sista ögonblick.

Originaltitel 4 mosche di velluto grigio
Alternativ titel Quattro mosche di velluto grigio, Four Flies On Grey Velvet, Den djävulska fällan
Regissör Dario Argento
Manus Dario Argento, Bryan Edgar Wallace, Mario Foglietti, Luigi Cozzi
Genre Kriminalare, Mysterium, Skräck, Thriller, 70-tal
Skådespelare Michael Brandon, Mimsy Farmer, Jean-Pierre Marielle, Bud Spencer, Francine Racette, Aldo Bufi Landi, Calisto Calisti, Marisa Fabbri, Oreste Lionello, Fabrizio Moroni, Corrado Olmi, Stefano Satta Flores, Laura Troschel

BrutusBeefcake
2018-02-20
Fyra flugor är för mig väldigt svår att betygsätta, dels så är den så uppenbart mycket bättre rent filmtekniskt än många andra giallos som jag kanske gett ett högre betyg och dels så är detta den sista "gamla" Argento filmen jag inte hade sett innan. Det var 12 år sedan jag ryktes in i Argentos galna värld med Ljudet från Kristallfågeln och den avslutas på något vis nu med Fyra Flugor på Grå Sammet. Jag har mycket att tacka Argento för min filmsmak och intresse, så det känns på många vis trist att resan nu har gått mot sitt slut. Fyra flugor är långt ifrån något mästerverk men det var ändå en fin avslutning, tekniskt är det som sagt toppkvalitè och han är så långt mycket bättre än hans kolleger i genren. Men Fyra flugor är en ganska så tråkig historia, intressant till en början men tråkig hela vägen och upplösningen är verkligen inget att hurra över. Detta är långt ifrån hans bästa filmer men ändå en trevlig och tråkig historia på samma gång. Det får bli ett redigt mittenbetyg. (8/15)
Dele
2018-02-11
Vissa tveksamma försök till tvivelaktiga poänger men det visuella och bildspråket är snyggt och effektivt. Underhållningsvärde och spänning finns också.
stgurgel
2017-02-13
Bitvis mästerverk, men för ojämn
EvilNed
2017-01-16
Svagaste av hans giallos i min mening. Men en Argento giallo är alltid en Argento giallo.
gjoob
2016-07-18
Grym inledning men därefter planar den ut till en ganska normal deckarhistoria. Vissa saker är väldigt snyggt gjorda medan andra saker känns meningslösa. Godkänd utan att göra något bestående intryck.
lekke
2015-12-08
Kalas! Riktigt snygg och underhållande giallo med hög uppfinningsrikedom. Argentos första steg mot den fulländning som är "Profondo Rosso". Små tönterier gör dock att den precis missar betygsfyran.
Raimo_1985
2015-04-20
Sangraal: Aha! Jag tänkte väl på "Argento-filmen ingen har sett" och trodde jag den varit försvunnen. Det borde stått på omslaget "Argento-filmen ingen har sett, på dvd" ;D
Sangraal
2015-03-15
Raimo_1985: Denna film har aldrig varit försvunnen. Men det tog förvisso ett tag innan något videobolag fick rättigheter att ge ut den på DVD.
Raimo_1985
2015-03-15
Argentos "försvunna film" lämnar många avtryck hos mig. Jag vill gärna se den. Redan här är det lite amerikansk stil och lite sliskigt. Men jag tycker den är så bra och snygg. Denna ska jag köpa.
2015-01-08
Oavsett när Argento lyckas ellre misslyckas så finns det alltid något minnesvärt som man tar med sig från filmupplevelsen. Denna film är dock så lågmäld i både stil, utseende och scener att filmen känns väldigt lättglömd. En annan sak som också retar mig med en Argento-film för första gången är de dåliga prestationerna från skådespelarna. Inte ens i den usla Phantom of the Opera(1998) retade jag mig på det.