3.5

Fyra fula fiskar

Rufus T Firefly är premiärminister i lilleputtlandet Freedonia. Grannlandet Sylvania förklarar krig bara för att det är kul.

Originaltitel Duck Soup
Regissör Leo McCarey
Manus Arthur Sheekman, Nat Perrin, Bert Kalmar, Harry Ruby
Genre Musikal, 30-tal, Komedi
Skådespelare Groucho Marx, Harpo Marx, Chico Marx, Zeppo Marx, Louis Calhern, Margaret Dumont, Raquel Torres

Skapad 2019-09-28 av Poivoroinen
Bröderna Marx anfaller! Så... antingen så springer ni och gömmer er eller låter er anfallas! För det finns nästan inget roligare än att bli anfallen av bröderna Marx. Vad skulle jag inte ge f...   Läs mer »

KyLLo
2019-05-05
Humorn är lågintelligent, krystad, pinsam och fruktansvärt dålig. Log inte det allra minsta en enda gång. Däremot kan jag tänka mig att en del nutida komiker lånat en del till sina sämre skämt. Positivt att den inte var så lång.
C12
2019-04-22
Spegelscenen räddar filmen till en svag trea. Den är genial.
Haenskii
2019-03-02
Uselt.
Pi-R
2017-11-27
Jag önskar verkligen att jag blev helsåld av filmens absurditet, gick igång på fulla cylindrar av Grouchos repliker, och veks dubbel av Chicos och Harpos ruggigt vältajmade fysiska humor. För det ÄR välgjort; spegelscenen, rättegångsscenen, och stora delar av slutscenen är riktigt guld. Men jag känner mig sällan genuint underhållen (visst - det beror delvis på att somliga referenser går över huvudet på mig), och omstundom kommer jag på mig själv med att vara påtagligt frustrerad. Att de övriga skådespelarna gör halvdana prestationer hade vart okej om filmen i övrigt vunnit över mig, men tyvärr... Edgar Kennedy som den av bröderna hårt prövade lemonadförsäljaren är dock en favorit, vilket till rätt stor del torde beror på att jag kan relatera till honom. I slutändan blir det dock ändå ett litet + efter trean. För Marxbrödernas hantverk ÄR otvetydigt, även om nog också jag hör till dem som menar att tiden sprungit ifrån dem.
2017-10-29
Har åldrats dåligt
KalleB
2017-02-01
Det här var inte bra. Den mesta av tiden fattar jag inte ens vad de sysslar med. Marxbröderna är verkligen fruktansvärda. Alla karaktärerna saknar helt motivation för alla sina handlingar.
fredrikj
2015-05-05
Mycket göteborgshumor och jag kan se Monty Python komma ur det här, så det kan ha ett historiskt värde, men nu är det inte så mycket roligare än ett välgjort studentspex. Humorn får möjligen lite skärpa i den meningslösa konflikten mellan ländernas ledare.
2014-12-14
Vilken helt ljuvlig filmupplevelse eller rättare sagt komisk upplevelse Marxbröderna erbjuder i denna film. Jag kan inte minnas förra gången jag såg en film som levererade så många fantastiskt klockrena och perfekta scener. Spegelscenen är helt klart väldigt underhållande. Detta är en film man bara måste se för sin humor men även för sin satir.
2014-11-07
Jag trodde jag skulle gilla det här mycket mer än jag gjorde. Jag har tidigare sett En dag på kapplöpningarna och minns att jag tyckte den var kul men det var ett tag sedan så jag vet inte om min humor har ändrat sig eller om den här faktiskt är så mycket sämre. Bitvis är det riktigt roligt. Men som helhet blir det för störigt och långdraget för att vara bra som helhet. Rätt stark tvåa.
myslas
2014-06-22
Visst finns det någon enstaka rolig scen här och där men till största delen så funkar den här typen av humor rätt dåligt idag. Bröderna Marx har inte åldrats med samma värdighet som Chaplin och Keaton.