2.6

Fyrskeppet

Konflikter ombord på ett fyrskepp som tids nog utmynnar i våld och mord.

Originaltitel The Lightship
Alternativ titel Killers at Sea
Regissör Jerzy Skolimowski
Manus Siegfried Lenz, William Mai, David Taylor
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Klaus Maria Brandauer, Robert Duvall, William Forsythe, Arliss Howard, Badja Djola, Tom Bower, Robert Costanzo, Michael Lyndon, Tim Phillips

Sznax
2012-10-12
Riktigt uselt försök att göra film. Musiken dålig, manuset ännu sämre (hur ofta märks det inte att det är baserat på en bok) och klichéerna skall vi inte ens tala om. Duvall är verkligen utanför banan i sin ytterst knasiga karaktär. Pojken Alex är så bedrövlig att någonting borde gjorts (oj han var visst Jerzys son, kanske var det anledningen till att han fick rollen) och hans voiceover är den sämsta jag varit med om. Betyg 2.1
Tonti
2012-10-12
En ganska bedrövlig film där maktspelet är väldigt ointressant skildrat och 80-talskänslan stundtals bedövande. Duvall är kul men går på tomgång. Kul med skeppsmiljön dock.
KimEkberg
2012-10-11
duvall var ju på ett sätt episk och rolig. rolig musik. obegriplig grabb i "huvudrollen". svårt att förstå vad filmen menade med sig själv.
jonbo
2012-07-07
Tråkigt och en överspelande Duvall.

2012-04-28
Ganska tätt och spännande, med tunga skådisar.
2011-06-30
Bra skådisar i denna dramathrillern som till en början hade potential att bli mycket bra då första halvtimman osar spänning. Duvall som jag vanligtvis gillar gör en skum roll som nån gangsterliknande gentleman som mest väser fram sina repliker och händelseutvecklngen stannar i princip upp och står och tuggar.
DanielMott
2008-11-05
Jag gillar Skolimowskis stil, men handlingen är flortunn och det osar lite väl mycket 80-tal för ett högre betyg än tre.
TobbeH
2007-06-13
Dåliga skådespelare och ganska svag story. Får en tvåa för enstaka höjdpunkter och bra musik (80-tals synt ala Blade Runner).
Goran91
2007-04-20
Kommer ihåg att jag läste boken, Das Feuerschiff, på tyska i högstadiet och den var okej. Inga större förhoppningar på filmen, ser att den går på TV1000 Classic ikväll. Kanske kan vara värt 92 minuter?