4.2

Gå och se...

Året är 1943 och en sovjetisk pojke bestämmer sig för att ta värvning och försöka hindra nazisternas intåg på sovjetisk mark. Det han får se kommer inte bara att ta död på hans barndom utan även hans förstånd.

Originaltitel Idi i smotri
Alternativ titel Come and See, Gå och se!
Regissör Elem Klimov
Manus Elem Klimov, Ales Adamovitj
Genre Drama, Thriller, Krig, 80-tal
Skådespelare Aleksej Kravtjenko, Olga Mironova, Liubomiras Lauciavicius, Vladas Bagdonas, Viktor Lorents, Juris Lumiste, Kazimir Rabetskij, Jevgenij Tilitjejev, Aleksandr Berda
Filmnummer 11989

Skapad 2019-12-15 av tennis
”Gå och Se” var producerad för att vara ett minnesmärke över 40-års jubileumet av Sovjets triumf över Nazi-Tysklands i Andra Världskriget. [-]Denna film andas bokstavligen död, misshandel, v...   Läs mer »

Bunger
2020-09-06
Oj. Vilken film. Var ska man börja? Bildspråket är genomgående tungt, säkert och vågat, likaså ljudbilden. Kravtjenko går inte att ta ögonen från. Något för fragmentarisk i mitten, då den tappar lite i stringens. Men det tas igen med besked i sista delen. Gå och se!
Noseman2005
2020-02-01
Mäktig och obehaglig. Den enda krigsfilm man egentligen behöver se. (10/10)
LacombeLucien
2019-11-26
Apokalyptiskt vacker, fruktansvärd, djup, makaber, hyperrealistisk terror. Konstnärligt infernalisk, politiskt viktig, filmtekniskt genialisk. Nog den enda film jag sett som så ultrarealistiskt visar vad fascisterna gjorde mot slaverna och byarna på östfronten, samtidigt som den även är så konstnärligt vackert mardrömslik. Mästerverk utan dess like. Detta borde visas istället för "Saving private Ryan".
Frerl
2018-02-05
Tagningarna där man skapat en autentisk sfär på bild och ljud utan av vad man idag är väldigt less på dvs CGI och tillrättlagd soundtrack bakom varje scen där filmmakarna vill pusha på att man som tittare ska känna något. Grym på att visa krigets baksidor på ett mer jordnära plan vilket många andra krigsfilmer misslyckas utan att det ska överdrivas åt det ena eller andra hållet.
Golazo
2017-09-30
För mycket konst. Scenerna är alldeles för långrandiga, djupa eller obegripliga.
stgurgel
2017-07-28
En riktig skrattfest med otroligt bra slutscener
stgurgel
2017-07-28
En riktig skrattfest
YouAreNrIchi
2017-07-03
En film som har legat på "vill se" listan i säkert tio år men tills sist kom jag till den. Fantastisk film, svårtolkad men på ett bra sätt. Svenskar kommer aldrig att förstå vad det här kriget betydde för folket i östeuropa, men den här filmen borde hjälpa.

2016-09-07
Den er riktig bra lagd med fin stemning og musikk. Men den blir litt for overdreven og bisarr til tider. Derfor bare +4.
Dream
2015-10-23
En grym film! Med äkta realism som handlar om (Rädsla, Skräck och Död!) Finns inte många filmer i detta tema, som får det att lysa så starkt! Men lite små seg i mellan åt och det drar ner betyget lite.