3.3

Gå på djupet

15-åriga Mike har just fått jobb på ett badhus i London. Där träffar han den något äldre och sexuellt frigjorda Susan, som till Mikes besvikelse redan har en pojkvän. Av frustration och svartsjuka börjar han spionera på paret. Detta gör det hela ännu värre då han upptäcker att hon dessutom har ett sexuellt förhållande till den gubbsjuke simskoleläraren samt arbetar extra på porrklubb.

Originaltitel Deep End
Alternativ titel Na samym dnie
Regissör Jerzy Skolimowski
Manus Jerzy Gruza, Jerzy Skolimowski, Boleslaw Sulik
Genre Drama, Romantik, 70-tal
Skådespelare John Moulder-Brown, Jane Asher, Erica Beer, Karl Ludwig Lindt, Karl Michael Vogler, Sean Barry-Weske, Christopher Sandford, Diana Dors, Anita Lochner, Eduard Linkers

goeran
2019-05-31
Jerzy Skolimowskis Deep End från 1970 är förvisso en träffande tidsskildring men filmen känns något överskattad.
#54
2014-03-02
Snygg film, men ganska frustrerande emellanåt.
Tonti
2012-11-04
Rätt överskattad ändå men kul att se. Fruktansvärt fånigt slut men det finns bra skildringar av hur obehagliga vuxna människor kan vara ibland. Skolimowski är visst inte någon mästersmed.
Sznax
2012-11-04
Det är alldeles för sällan som man får se filmer från den här perioden om det nedgångna England. Men Deep End skildrar det riktigt snyggt. Efter en något trevande men ändå bra inledning så tar sig filmen när manus och karaktärer utvecklas på rätt sätt. Sekvensen i Soho är riktigt bra (att få se Burt Kwouk som korvförsäljare är ju bara för skönt). Slutet kanske inte är det allra bästa. Filmens stämning är verkligen en blandning av brittisk och fransk nya-vågen. Betyg 7.5
hairofthedog
2012-01-22
jävligt bra!
Mikka
2012-01-11
Slutet är verkligen effektivt, men vägen dit är en lång transportsträcka.
Czechflash
2011-08-05
Håller med om att det är en liten pärla som efter ett tag har en dragningskraft som fängslar. Två passande huvudroller där jag tycker John Moulder-Brown som Mike påminner om en ung Roman Polanski (i Hyresgästen). Lite kul då att Skolimowski skrev manuset till Polanskis "Kniven i vattnet" (1962).
sunemangs
2007-08-15
fler filmer i den här klassen önskas.
Moonlighting
2006-07-05
Stämningsfull coming of age-historia med mörka undertoner. Lysande våghalsigt och mörkt slut.