2.6

Gå på vattnet om du kan

Orlanda läser litteraturhistoria. Hon sitter på Kungliga Biblioteket och studerar D H Lawrence. För att försörja sig arbetar hon som nattsköterska på metalsjukhuset Långbro. Där träffar hon konstnärinnan Malin just som hon ska skrivas ut. Målarinnan blir Orlandas väninna. På KB sammanträffar Orlanda en dag med UD-mannen Anders som är på tillfälligt besök i Sverige. De förälskar sig och upplever en kort, passionerad kärleksaffär, innan Anders återkallas till Argentina, där han är ambassadsekreterare. Orlanda beslutar sig att följa med och Anders lovar att han nog ska fixa ett jobb åt henne. Vad han inte talat om, det är att han är gift och att hustrun finns kvar i Argentina. Det blir en obehaglig överraskning för Orlanda.

Originaltitel Gå på vattnet om du kan
Regissör Stig Björkman
Manus Sun Axelsson, Stig Björkman
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare Lena Nyman, Tomas Pontén, Claire Wikholm, Anni-Frid Lyngstad, Norman Briski, Toni Valente, Ernst Günther, Mats Sturesson, Gunnar Schyman

fisk0
2020-02-17
Bästa jag sett av Stig Björkman hittills. Visst går den lite i samma spår som Den Vita Väggen, men har ett intressantare persongalleri och drar ämnena den tar upp till sin spets. Mycket mer explicit politisk och självreflekterande än Det Vita Rummet var. Något mästerverk är det inte, men uppskattade den verkligen.
Swissprincess
2008-06-09
Gillar faktiskt den här film. Anni-Frid Lyngstad är mycket bra på film!!