3.2

Gäckande skuggan kommer tillbaka

Ett mord på Long Island får Nick och Nora att ge sig ut på ett nytt mordmysterium. Denna gången med nyfödde Nick Jr.

Originaltitel Another Thin Man
Regissör W S Van Dyke
Manus Frances Goodrich, Albert Hackett
Genre Komedi, Mysterium, Drama, Kriminalare, Romantik, 30-tal
Skådespelare Virginia Grey, William Powell, Myrna Loy, Otto Kruger, C Aubrey Smith, Ruth Hussey, Nat Pendleton

2014-12-30
Boxen med Thin Man-filmerna framstår mer och mer som ett av mitt bästa köp. Även i denna den tredje filmen möts man av ett riktigt screwball mysterium med en härlig blandning av smart och kul humor och en hel del mord av en mörkare ton. Just den mörkare tonen märks mer av i denna film jämfört med sina föregångare, vilket jag anser är positivt. Även denna gång blir jag vansinnigt avundsjuk på det underhållande och lyckade förhållande Nick och Nora har och nu även med en baby i mixen. 4-
Redfield4ever
2012-03-01
Den är snäppet svagare än The Thin Man och After The Thin Man mest på grund av att ensemblen känns lite mindre färgstark och mordgåtan lite mindre storslagen. Men den är fortfarande underhållande och klart sevärd. Loy och Powell är perfekta och det faktum att de aldrig varit engagerade med varandra privat är fortfarande förvånande för mig.
mugabe
2009-09-05
Som påpekats, lite väl rörig. Helt ok i övrigt, dock.
NickCharles
2007-12-09
Här lyckas man igen. Här tar man vinnande ingredienser från de tidigare filmerna och blandar ihop det till något helt nytt. Fortfarande de fräcka dialogerna mellan William Powell och Myrna Loy, och fortfarande en deckargåta som heter duga, trots att mordutredningarna aldrig ligger bakom filmernas styrka. Bra skådespelare som till exempel Otto Kruger. Och även Nat Pendleton från första filmen är tillbaka för att hjälpa Nick Charles lösa mysterier. Av alla sex Thin Man-filmer är "Another Thin Man" den absolut mörkaste i tonen, vilket ger den här filmen en råare effekt. Samtidigt är Nick och Nora föräldrar och gör därför så att filmen blir en aning löjligare. Men "Another Thin Man" är fortfarande i toppklass. Och blir tyvär den sista riktigt bra Thin Man-filmen.
Bomkia
2007-08-22
Som vanligt lever filmen på samspelet mellan Powell och Loy, mordhistorien är ganska rörig även om den knyts ihop fint på slutet. 3a.
goeran
2005-08-11
Den tredje filmen om Nick och Nora är lika kvick och rolig som de två föregångarna; en riktig toppfilm från det glada trettiotalet!