3.7

Gadjo Dilo - främlingen

Stephane, en ung fransman, kommer till Rumänien för att söka den zigenska musikens rötter. En gammal man tar honom under sina vingars skydd och behandlar honom som sin förlorade son. Han anpassar sig till livet i byn och blir förälskad i den vildsinta och sensuella Sabine.

Originaltitel Gadjo dilo
Alternativ titel The Crazy Stranger
Regissör Tony Gatlif
Manus Tony Gatlif
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Romain Duris, Rona Hartner, Izidor Serban, Ovidiu Balan, Angela Serban, Aurica Ursan, Vasile Serban

Albion
2015-03-02
En mustig och färgstark film som dock har sina begränsningar, så som en bra grundstory till exempel. Men det är tillräckligt intressant för en 3;a tycker jag nog.
Rockbabydoll
2012-02-19
En favorit för den ger en smak av varje känsla i kraftfullare uttryck än vad vi oftast träffar på i svensk kultur; vackert berättad om mänskliga band och utmärkt skådespeleri.
FarbrorKit
2010-12-25
Jamen det här var ju faktiskt en väldigt charmig film. Jag gillar hur Izidor konsekvent kallar honom för sin fransman.
Tonti
2010-12-09
Ja, det var en fin, intressant och underhållande film faktiskt.
KimEkberg
2010-12-08
nej jag gillar inte heller huvudpersonens enfald, men jag gillar dess utlevande sida och det fria och det vackra. magdans förstår jag mig då fortfarande inte på, men det var helt klart en film som det var lätt att tycka om och nu tänker jag se resten av gatliff-serien därtill.
BarryHero
2010-03-30
Härlig, skrikig och hysterisk överraskning. Från och till väldigt rolig faktiskt.
alexi
2010-03-08
Mycket fin!
largodil
2008-10-10
riktigt skön film som har den där härliga snabba och livskraftiga tempot som många av balkanfilmerna har. Sitter och klappar händer av förtjusning ibland. Lätt att ryckas med och så sitter man där med ett stort leende på läpparna. Och så härlig musik på det... Rekommenderas för alla som tycker om romani-musik, lätt hysteriska spontana glädje- och sorgeutbrott, och som vill uppleva starka känsloyttringar. Varm 4a får den av mig! :)
DanielMott
2008-04-30
Inte riktigt min typ av film, men det funkar ändå, lite som en rumänsk Into the Wild men ändå inte.
Threshold
2007-12-04
Sjukt bra, bland det bästa jag sett. Kan verkligen rekommenderas för dom som gillar Balkanfilm =)