3.4

Gagarine

I höghuset i miljonprogramsområdet Cité Gagarine utanför Paris, drömmer 16-årige Yuri om att bli astronaut. Övergiven av sina föräldrar har bostadsområdet och människorna som befolkar det blivit hans familj. När det uppdagas att hela området ska rivas väcker det starkt motstånd. En efter en tvingas de ut ur sina lägenheter men Yuri kommer inte ut. Besatt av sin kärlek till rymden har han ett alldeles särskilt sätt att göra motstånd och när invånarna samlas för att protestera slås de av häpnad.

Originaltitel Gagarine
Regissör Fanny Liatard, Jérémy Trouilh
Manus Fanny Liatard, Jérémy Trouilh, Benjamin Charbit
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Alseni Bathily, Lyna Khoudri, Jamil McCraven, Finnegan Oldfield, Farida Rahouadj, Denis Lavant, Cesar 'Alex' Ciurar, Rayane Hajmessaoud

Vertov
2021-01-29
Fantastisk film med enastående bildberättande och rollprestationer. Starkt manus som lyckas vara samhällskritisk utan att tappa poesin. Överväger att ge den en 5:a
Jompalompier
2021-01-29
Den här gillade jag starkt!
myslas
2021-01-28
Vad som från början verkar vara ren socialrealism utvecklas till något helt annat under andra halvan. Lyfter inte helt och hållet men intressant och bra.