3.7

Galakväll på operan

Bröderna Marx skall hjälpa till att lansera ett ungt sångarpar. Det ger upphov till en mängd befängda upptåg både i orkesterdiket, på scenen och i operasalongen.

Originaltitel A Night at the Opera
Regissör Sam Wood
Manus George S Kaufman, Morrie Ryskind
Genre Romantik, Komedi, 30-tal
Skådespelare Groucho Marx, Harpo Marx, Chico Marx, Margaret Dumont, Allan Jones, Kitty Carlisle, Walter Woolf King, Sig Ruman, Edward Keane, Robert Emmett O'Connor

Skapad 2019-11-09 av von_fantasy
Genier! Roligare än Chaplin, Helan & Halvan, Abbot & Costello och Buster Keaton. Dom kompenserar varandra perfekt med deras humor. Snabba och roliga \"one liners\" från Groucho, mimikkomiken från H...   Läs mer »

KyLLo
2019-07-13
Full fart rakt igenom och tvära kast. Humorn var ganska fånig, men sången var fin och harpan rogivande.
Pi-R
2017-12-05
Jag tillhör inte dem som brukar känna mig manad att ropa ”men kejsaren är ju naken!” när jag ser på film, och kan ofta förstå poängen när filmer hyllas eller kallas klassiker, även om jag inte går igång på samma sätt. Men... jösses vad jag inte tyckte detta var bra. Sen får den stå på hur många ”historiens bästa filmer”-listor som helst. Det är inte jätteroligt att såga det andra uppskattar, och det finns åtminstone en scen som jag tyckte var riktigt rolig – den i den överfulla båthytten. Carlisles och Jones’ sångröster hör också till ljuspunkterna, och slutscen hade en del imponerande inslag och lovande övonblick, men i övrigt... nix!
Albion
2016-01-28
12 år sedan jag såg denna senast. Bröderna är i högform och andra halvan av filmen är riktigt bra. Skämten kommer på löpande band och de håller väl inte hög klass allihop men topparna är verkligen finemang. Jag höjer till en stark 4;a, dvs 4+, denna gång.
Hypostas
2015-11-25
Nej.
origC-J
2015-08-18
Ojämn, men i många stunder otroligt kul. Imponerande hur man rent tekniskt spelat in filmens alla galenskaper.
andmoreagain
2015-06-23
Inte rolig någonstans...
2014-12-14
Underhållande film med bröderna Marx. I och med denna film består Marxbröderna av Groucho, Chico och Harpo sedan brodern Zeppo hoppat av. Denna film var också en nystart för gänget då de gick över till MGM. Detta märks genom att det ges större utrymme till en riktigt historia i filmen. Bröderna är kul och bästa scen är helt klart "The Contract". 3+
2014-11-07
Inte alls lika störig som Duck Soup, men har å andra sidan inte lika många skämt jag uppskattar heller. Dessutom är den för lång och utdragen med långtråkiga musiknummer.
Tonti
2014-07-03
Håller bra trots smörfejs.
2014-02-06
Min andra Marx i vuxen ålder. Snäppet bättre än Fyra fula fiskar, men fortfarande ljusår ifrån den glädje som bröderna gav mig när jag var liten och ofördärvad. Ibland är filmen faktiskt riktigt kul, men mest är den billig och enerverande. (6/15)