2.3

Gambit

Harry Deane är museiintendent med siktet inställt på att lura en förmögen konstsamlare att köpa en förfalskad Monet-målning. För att få samlaren att gå i fällan hittar Deane på en bakgrundsstory och anlitar en viss lättmanövrerad PJ Puznowski från Texas i rollen som den kvinna vars farfar hade målningen i sin ägo i slutet av andra världskriget.

Originaltitel Gambit
Regissör Michael Hoffman
Manus Ethan Coen, Joel Coen
Genre 2010-tal, Komedi, Kriminalare
Skådespelare Colin Firth, Tom Courtenay, Alan Rickman, Mike Noble, Brodie Ross, Alex Macqueen, Joe Berryman, Ralph Alderman, Cameron Diaz, Terry Dale Parks, Russ Dillen, Cloris Leachman, Sarah Goldberg, Obi Abili, Anna Skellern

mammene
2019-06-29
Stilfullt utfört av många skådespelare med klass, då kan jag inte låta bli att föra fram Colin Firth som är en av mina favoriter. Firth kan med små manér få fram det komiska i situationer och att han är brittisk ut i fingerspetsarna gör ju inte saken sämre. En trevlig liten historia som lockade fram många skratt.
StureStenhög
2019-06-29
Det här är egentligen för farsartat och dråpligt för min smak, och jag var tveksam till en början. Väl tramsigt blir det onekligen emellanåt, gärna när Cameron DIaz får stå i centrum, men bitvis vann filmen mig till slut över, och det får man nog helt och hållet tacka Colin Firth för. En annan skådespelare hade sett det här som ett tillfälle till att käka rekvisita, men Firth går åt andra hållet, och hans nedtonade reaktioner och torra stil blir stundtals riktigt kul. Svag trea
KyLLo
2018-05-10
Ett stort nej. Humorn är under all kritik och inte ett dugg kul. Sån där tillgjord amerikansk 80-talshumor, där man ska roas av gräl, att någon får på käften och nedvärderande skämt om överdrivna japaner. Cameron Diaz är också ett riktigt lågvattenmärke som jag har svårt för. Har sett henne i åtminstone 24 dåliga filmer nu. Coen och Coen har däremot skrivit mycket som är riktigt bra, men det här var bara påfrestande. Egentligen noll i betyg. Jag har dock inte sett 60-talsversionen, men den kan inte vara så här dålig.
Pärlemor
2017-01-23
Smårolig och med oväntad knorr på slutet - särskilt om man ser filmen i början på år 2017. ;-) Kan ses i repris en regnig dag om man köpt DVDn.
NoWireHangers
2016-03-09
Storyn är en standard-bedrägerihistoria. Dialogerna är roliga och samspelet mellan huvudpersonerna mycket bra.
QuiNonStultus
2015-11-22
Meh, varken eller. Jag begär inte mina 1,5 timmar tillbaka.
Bomkia
2014-10-19
Visste jag sett denna förut, en nyinspelning av en Caine-rulle från 60-talet. Jag tyckte iaf denna var helt ok, helt enligt noterna med humor och karaktärer. 3a.
raggardjavul
2014-09-05
Helt ok komedi varken mer eller mindre.
Ramza
2014-08-24
Alan Rickman är alltid underhållande, men resten känns för lättglömt och menlöst.
isecore
2013-05-12
Colin Firth är hela behållningen med den här filmen.