Gamera 3: Iris kakusei

Flickan Ayana har fått hela sin familj dödad då Gamera råkade falla på huset där de bodde, och hatar därför Gamera. I en mystisk grotta hittar hon ett stort ägg som hon tar hand om. Ur ägget kläcks monstret Iris, som också hatar Gamera.

Originaltitel Gamera 3: Iris kakusei
Alternativ titel Gamera 3: Revenge of Iris, Gamera 3: The Awakening of Iris
Regissör Shusuke Kaneko
Manus Kazunori Ito, Shusuke Kaneko
Genre Drama, Fantasy, Science Fiction, Skräck, 90-tal
Skådespelare Shinobu Nakayama, Ai Maeda, Ayako Fujitani

arkiv
2021-04-03
Starkast i reboot-serien. Riktigt bra.
hsimpson
2021-03-30
Svagast i reboot-serien. Riktigt kass.
Tsurugi
2016-10-25
Jag blev rätt förvånad över denna filmen. Jag hade intrycket att Gamera-filmerna var mer gjorda för barn men denna är inte särskilt barnvänlig precis. Rätt underhållande. Sevärd men inget mästerverk.
Lotso
2014-10-09
Då avslutar vi Gamera filmerna med den sista och troligtvis en av de bästa Gamera filmerna. Men där är såklart en del nackdelar jag har med filmen. Till en början kan jag tycka att där är alldeles för mycket dataeffekter med i filmen, vilket är den största negativa saken jag har att ge filmen. Det känns bara konstigt och fel att blanda CGI med monsterdräkter i en film, det blir en väldigt konstig blandning. Filmen använder sig för mycket utav CGI, och det var under tiden då CGI var i allting, speciellt sci-fi och action. Den ser ju heller inte så bra ut heller och ganska så billig och fattig i dagens standard. Under många actionscener så skakar kameran också något ofantligt, något jag störde mig på efter ett tag. Likaså att det kom starka blixt ljus under slutfighten, så ni som har epilepsi ska vara uppmärksamma. Samtidigt kunde jag även velat haft lite mer Gamera. Där var tillräckligt och slutfighten gjorde verkligen upp för det, men Gamera synts egentligen bara till i slutet och i mitten en kort stund. Som tur är har vi människorna som är mest intressanta i denna filmen, till skillnad från alla andra filmerna. Jag gillar idén bakom att en unge hatar Gamera. Vid det här lagret så har idén om ett litet barn, speciellt en pojke som är överlyckligt glad och älskar Gamera blivit lite för enformigt. Så det känns skönt att de gör något nytt för en gång skull med en unge som hatar Gamera. Hon får även någon märkligt samband med Iris monstret som hon senare kontrollerar 50%. Den delen var lite rörig, men intressant på någon vända även ifall det gick lite över mitt huvud om jag ska vara ärlig. Monstret Iris är också väldigt intressant, jag gillar att de i de två senaste filmerna kommit på två nya monster för Gamera att fightas med, som även var i samma anda som de äldre klassiska monstren som är konstiga och helt crazy i deras design. Slutfighten är också den bästa fighten i hela Gamera serien. Även ifall jag föredrar campy versionerna och Gyaos, så är det för att jag har de filmerna i mitt huvud och de jag kännetecknar Gamera för mest. Men faktum är att denna filmen bjuder faktiskt på den bästa fighten i hela serien. En intressant sak är när Iris försöker suga åt sig allt blod från Gamera och håller hans hand fast, så Gamera tar och skjuter av sin egen hand med sin eldspruta för att kunna rädda sig själv. Att se den bilden var något speciellt och unikt må jag säga, och en av de stunderna i hela serien som sticker ut. Gamera designen är också uppgraderas och han har fått en mer bad-ass utseende och ser mer allvarligare och hotfull ut, trots att han fortfarande är samma gamla goda Gamera som räddar oss. Jag gillar också slutet väldigt mycket som lämnar en taggad och ett leende på läpparna.
Rubbermonster
2006-01-10
Ett av mina absoluta favoritslut någonsin.
Kiba
2005-12-16
En värdig avslutning på Kanekos moderna Gamera-trilogi.