3.1

Gamera: The Guardian of the Universe

Regeringen har planer på att dumpa radioaktivt avfall ute till havs men deras plan blir snabbt avbruten när en mystisk atoll uppenbarar sig i närheten av deras dumpningsplats. En närliggande ö blir samtidigt anfallen av gigantiska flygande reptiler kallade Gyaos. Plötsligt reser sig atollen ur havet och den mäktige sköldpaddan Gamera uppenbarar sig. Kommer Gamera kunna skydda mänskligheten mot de hotfulla Gyaos?

Originaltitel Gamera daikaijû kuchu kessen
Regissör Shusuke Kaneko
Manus Kazunori Itô
Genre Thriller, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Tsuyoshi Ihara, Akira Onodera, Shinobu Nakayama, Ayako Fujitani, Yukijiro Hotaru, Hatsunori Hasegawa, Hirotaro Honda, Akira Kubo, Kojiro Hongo, Takashi Matsuo

hsimpson
2021-03-30
Ganska trevlig reboot, men utan att komma med så mycket nytt. Läckra miljöer är filmens främsta förtjänst. Känns annars som en ganska menlös popcorn flick, typ som en medel-Spielberg.
StureStenhög
2018-07-07
Gamera äntrar 90-talet, och där produktionsvärdena går upp, så går tyvärr charmen ner. Det är samma story som vanligt, fast med ovanligt mycket ointressant nonsens och mumbo jumbo. Det är förvisso kul att Steven Seagals dotter har en av huvudrollerna, men tyvärr är hon ett utmärkt exempel på just detta, och hennes karaktär är det sämsta med hela filmen. På det stora hela är det svårt att se att den här rullen lyckas göra någonting alls som inte vilken dussinfilm som helst i genren kan göra minst lika bra
Lotso
2014-10-09
I sin helhet är detta en bra reboot och en bra ny start på Gamera. Den tar en mörkare och mer seriösare ton än tidigare och lyckas ganska så bra med det. Där är några element jag inte direkt gillade, samt att vid vissa tillfällen så såg effekterna ganska så risiga ut, då dem hade blandat in dataeffekter i mixen också. Men miniatyrerna är spektakulära att kolla på och fighten mellan Gamera och Gyaos är väl vört väntan och lämnar en tillfredsställande och nöjd. Detta är början utav en trilogi som gjordes under 90-talet, och Gamera lär dyka upp igen två gånger till...
väggar
2012-08-08
Tunga grejer, bättre handling än i många andra monsterfilmer, aningen tråkiga monster men häftiga effekter.
100tonvalspäck
2011-08-19
Gyaos är riktigt coola men i övrigt fann jag den alldeles för seg och människorna engagerade mig inte alls. Fränt monsterslagsmål i slutet dock.

2010-05-10
3+ häftiga monster, lite kass story och mycket action. Underhållande med/men en hel del brister.
BobGöran
2006-12-12
Jag vill också titulera mig The Guardian of the Universe.
Steinman
2006-06-29
Lite för dåliga fightingscener (för långsamt samt hackiga effekter), men annars gillas filmen.
Rubbermonster
2006-01-10
Snacka om comeback. Från filmhistoriens sämsta (dock en av de mest underhållande - av helt fel skäl) Kaiju: Supermonster, till detta mästerverk.
Nervegas
2005-12-07