3.6

Gandhi

Indien i början av 1900-talet. Den värdefullaste juvelen i det brittiska imperiets krona. Sedan århundraden kuvat och hunsat av den engelska överheten. Bestulet på sina rikedomar, sin frihet och sin värdighet. Men hur länge skall de 100.000 inkräktarna kunna styra 350 miljoner indier med olika språk, religioner, kulturer och olika samhällsklasser? Bara tills någon kan ena det indiska folket i en gemensam kamp för frihet. Och det finns en man som vill försöka. Hans namn är Mohandas Karamchanda Gandhi.

Originaltitel Gandhi
Regissör Richard Attenborough
Manus John Briley
Genre Drama, Biografi, 80-tal
Skådespelare Ben Kingsley, Geraldine James, Roshan Seth, Saeed Jaffrey, Rohini Hattangadi, John Gielgud, Ian Charleson, Candice Bergen, John Mills, Martin Sheen, Trevor Howard, Amrish Puri, Athol Fugard, Edward Fox, Ian Bannen, Richard Griffiths, Günther Maria Halmer

Pi-R
2018-09-25
Att bedöma verklighetsbaserade filmer i allmänhet och biografier i synnerhet har alltid tett sig extra klurigt för mig, då det är så lätt att fastna i frågan hur sanningsenlig den är. Vad gäller Gandhi så är det en film vars filmiska och ideologiska sprängkraft är tillräckligt stor för att historiciteten ska bli sekundär. Det är vackert, gripande, och ”sant” alldeles oavsett hur tillrättalagt det skulle kunna hävdas vara. Kingsleys Gandhi är en av filmhistoriens största hjältar, oavsett om han skulle skilja sig från den historiske Gandhi, och filmens budskap är såpass införstått med mänsklighetens förutsättningar och natur, att dess eventuella kreativa friheter nästan blir ointressanta. Det är, kort sagt, väldigt väldigt bra.
2017-10-09
Bra biografi
RustyFilm
2016-12-07
En mycket intressant, fängslande och vacker film om Mahatma Gandhis liv. Som vanligt finns en undran om hur pass korrekt man är med realiteten när en sån här historia berättas. Men känslan är att detta starka budskap är trovärdigt. Gandhi gestaltas på ett mästerligt sätt av Ben Kingsley.
saggesaliv
2016-09-10
Detta var en episk, storslagen, vacker, täckande, stilren och otroligt välgjord biografi utav Gandhis liv. Framför mina ögon porträtteras ett genuint Indien under brittiskt styre, vi får se ondskan och förtrycket hos britterna också Gandhi som ska besvara detta med icke-våld. Jag brukar alltid ha svårt att recensera och skriva något om biografier likt denna och likaså i detta fall. Jag ska slänga ur mig lite beröm i alla fall. Ben Kingsley gör sitt livs roll i denna filmen och han gör det något otroligt bra. Sceneriet och fotot är helt felfria och otroligt vackra, en njutning för ögat nästan hela filmen igenom. Musik, klippning & kostym är likaså de väldigt välgjorda. Ett klanderfritt manus som på en hyfsad speltid och ett icke-stressat sätt lyckats få in en precis lagom mängd med intressanta & väsentliga händelser. Genomgående är detta en otroligt bra film på många olika sätt och jag gillar den starkt. Betyg: 78/100
wasteoftime
2016-07-11
Ett klart intressant ämne, och jag gillade verkligen texten innan anslaget - att det givetvis är omöjligt att göra anspråk på att göra en rättvis återberättelse av en så stor mans liv, i en enda film. Det sagt finns det en hel del rätt sega partier, ju längre filmen led, desto mer insåg jag hur lite jag egentligen vet om ämnet. Egentligen har jag inte så mycket att säga om filmen, mer än att, den, trots att det givetvis var dess perspektiv kändes lite tunn, Ben Kingsley gör ju en fantastisk rollprestation, men jag känner att bland annat de fejkade autententiska reportagen tar bort lite ifrån filmen - hade dessa istället varit riktigta nyhetsinslag från den här tiden - då hade vi snackat om fina grejer. Jag hade nog hellre sett att sådant utelämnats, och filmen helt enkelt bara hade fått löpa på. Det är en bra film, men som helhet når den inte längre, mest för att jag tycker att den simplifierar lite för mycket, även om det kanske också, i alla fall delvis, är medvetet.
Albion
2016-04-23
Starkt porträtt av en stor människa. Intressant rakt igenom. Betyget blir en stark 4;a, dvs 4+

2016-04-07
Fantastisk storfilm med vakkert foto og meget gode rolleprestasjoner, og en fantastisk Kingsley.
2015-02-06
En mycket bättre historia än film. Filmen är mycket ojämn och bitvis rent av dålig. Som helhet hålls det ihop bra och även om dom dryga 3 timmarna inte passerar jättefort så blir det aldrig långtråkigt. Stabil stark trea, men inte mer än så.
2014-11-23
En otroligt vackert filmad film om en liten man med stora tankar. Personskildringar under längre perioder lider ofta av att de blir fragmenterade och osammanhängande. Filmen Gandhi lider lite av detta, men eftersom Gandhis tankegångar också står i centrum och inte bara personen Gandi, funkar det tillfredställande om ej helt perfekt. 3+
labi
2014-07-23
Tack för historielektionen, Dickie!