3.6

Gandhi

Indien i början av 1900-talet. Den värdefullaste juvelen i det brittiska imperiets krona. Sedan århundraden kuvat och hunsat av den engelska överheten. Bestulet på sina rikedomar, sin frihet och sin värdighet. Men hur länge skall de 100.000 inkräktarna kunna styra 350 miljoner indier med olika språk, religioner, kulturer och olika samhällsklasser? Bara tills någon kan ena det indiska folket i en gemensam kamp för frihet. Och det finns en man som vill försöka. Hans namn är Mohandas Karamchanda Gandhi.

Originaltitel Gandhi
Regissör Richard Attenborough
Manus John Briley
Genre Drama, 80-tal, Biografi
Skådespelare Ben Kingsley, Geraldine James, Roshan Seth, Saeed Jaffrey, Rohini Hattangadi, John Gielgud, Ian Charleson, Candice Bergen, John Mills, Martin Sheen, Trevor Howard, Amrish Puri, Athol Fugard, Edward Fox, Ian Bannen, Richard Griffiths, Günther Maria Halmer

labi
2014-07-23
Tack för historielektionen, Dickie!
2014-06-21
Trots att det är en enorm prestation filmmässigt så känns det nästan som att denna film var smått omöjlig att misslyckas med. Gandhi var en enastående person och filmen berättar hans liv på ett suveränt sätt. Episkt och fängslande, och Ben Kingsleys prestation i huvudrollen är något fullkomligt enastående.
fredagsfil
2014-04-28
Såg den uppdelad i tre, lättare att smälta så. Filmmässigt bra, speciellt huvudrollerna. Annars både intressant ur ett historiskt och filosofiskt perspektiv. En historia om människans underbara och hemska sidor!
rikirock
2013-12-09
Mästerverk!
alexafshar
2013-11-29
AlbertSpica, på vilket sätt är filmen skit? Kan du förklara lite bättre för oss?
AlbertSpica
2013-10-03
188 minuter skit.
Tolkana
2013-07-11
Nu kanske jag slänger för mycket femmor hit och dit. Men å andra sidan så ser jag bara filmer jag vill se.
Scrapop
2013-07-09
Riktigt bra film som aldrig blev långtråkig trots dess längd. Ben Kingsley är grym i rollen som Gandhi. En stark 4:a
Mortiis
2013-05-26
Ben Kingsley är så jäkla bra att man får gåshud. En otroligt välgjord film som gärna hade fått vara minst dubbelt så lång. Amritsarmassakern är nog en av de jobbigaste scenerna jag någonsin sett i en film.
emilstjernholm
2013-05-07
Storslagen film som på ett intresseväckande vis fångar Gandhis gärning. Kingsley är lysande i huvudrollen. Några dippar i tempo, men så är den ju också över tre timmar lång.