3.2

Gänget

Välkommen till Bronx. Året är 1963. Rock'n'roll-musiken dunkar och The Wanderers är de coolaste av alla coola killar. Knark är tabu, men litervis med öl och sprit är en självklarhet. Skjutvapen är fegt, men örfilar biter inte alltid på nördar och andra gängmedlemmar.

Originaltitel The Wanderers
Regissör Philip Kaufman
Manus Philip Kaufman, Rose Kaufman
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Ken Wahl, John Friedrich, Karen Allen, Toni Kalem, Alan Rosenberg, Jim Youngs, Tony Ganios, Linda Manz, Dolph Sweet, William Andrews, Olympia Dukakis, Erland van Lidth

RustyFilm
2020-01-06
Det enda man kan plussa här är soundtracket. Titellåten The Wanderer med Dion är tung vid sluttexterna (då utan störande pladder). En annan liten höjdpunkt är stämningsscenen när karaktären Richie kikar in genom fönstret till musikklubben Gerdes’ Folk City där ”Bob Dylan” uppträder med sin The times they are a changin’. I övrigt är det genomgående osammanhängande och fånigt.
oogum
2017-01-01
Lite smålustig film som puttrar på, men när Ducky Boys dyker upp blir det intressant.
2016-10-27
Stundvis är filmen väldigt rolig och underhållande. Skådespelarna gör bra ifrån sig. Men något mästerverk är det ju inte.
Berniey
2014-04-22
En besvikelse när man nu ser om den efter många år, då jag tyckte den var riktigt bra första gången man såg den. Musiken är det bästa men i övrigt så känns den orealistisk och tankarna för en till att detta skulle fungera som en rockmusikal? Går att titta på med viss behållning men den känns inte vidare seriös.
ASSFACE
2014-04-04
Fett soundtrack, snygga kläder och gulliga små pojkar. Mysig gängfilm, den är B men skön ändå.
Fläskkäft
2014-03-31
I händerna på en annan regissör så hade denna film kanske blivit riktigt bra. Produktionsmässigt känns filmen väldigt billig. Klippning och foto är rent ut sagt dåligt utfört och vissa scener framstår enbart som dumma och ologiska. Hela grejen med rivaliserande gäng med stort ego och machoattityd känns mycket löjligt och omoget men det var väl så här det var i USA på den tiden. Himla kul att se flertalet kända ansikten i diverse roller och musiken är det inget fel på. Skulle jag sammanfatta filmen kort skulle det bli: Ungefär som Grease fast utan sångnumren.
Spidde
2012-06-13
Helt oväntat visade The Wanderers vara en riktig höjdare! Jag fick höra talas om den efter att jag hade läst en lysande bok (Clockers) av Richard Price och filmen bygger alltså på hans debutroman (som jag inte har läst). The Wanderers är charmig, cool och intensiv. Fotot är fantastiskt och de snygga New York-bilderna tar aldrig slut. Skådespelarna är helt okej och atmosfären är fantastisk med grymt soundtrack, snygga kläder och frisyrer och häftiga miljöer. Lite onödigt våld ibland kanske, men våldsamheterna tillför något också. Spontant känns det som en film jag kommer se flera gånger till. En trevlig överraskning!
DrJW
2011-12-18
Som en blandning av The Warriors och Sista natten med gänget.
Ghostface
2011-11-02
Charmig och lettsedd gängrulle. Fräsch stil trots att man sett detta tidigare.
ernils_l
2010-06-29
Stark trea. Mot slutet tappar den en hel del, men miljöerna, karaktärerna och framförallt musiken är helt sjukt bra. Charmig och lättsedd, trevlig kvällsunderhållning.