3.2

Garp och hans värld

Baserad på John Irvings klassiska roman om T. S. Garp som växer upp med sin mycket egensinniga mamma. Filmen följer T. S. från unga år med drömmar om att bli författare såväl som T. S. som vuxen man.

Originaltitel The World According to Garp
Regissör George Roy Hill
Manus Steve Tesich
Genre Drama, Komedi, Romantik, 80-tal
Skådespelare Glenn Close, Robin Williams, Jessica Tandy, John Lithgow, Swoosie Kurtz, Hume Cronyn, Jenny Wright, Mary Beth Hurt, Brenda Currin, Peter Michael Goetz

2018-03-08
Ganska ointressant film!
Snah
2015-12-16
Vissa delar är lysande och radikala för sin tid. Dock, som andra säger, når den som helhet inte riktigt fram. Få är medvetna om att det var en scen i denna film som inspirerade Usama till 9/11.
2013-11-19
Oj! Långa passager är rätt så tråkiga, men så fräser det till rejält med jämna mellanrum. "Garp och hans värld" har mycket att säga, och den berör verkligen. Dessutom känns den unik utan att för den skull ta några som helst extrema uttryck. Men som helhet når den inte upp till en fyra, även om jag garanterat kommer att minnas den som en kanonrulle så snart allt det mindre upphetsande delarna kommer att falla i glömska. (9+/15)
jeremy_jones
2013-03-26
Lekfull i all sin råa galenskap. Tycker Williams gör strålande ifrån sig, men det är Close och Lithgow som ger filmen tyngd nog att bli något utöver det vanliga. När Irving görs bra, görs det så här. (4/6)
isecore
2013-01-28
Den är hyfsad, men inte mer. Den hade mått bra av att behålla mer av bokens skruvade ton samt kortat ner lite på transportsträckorna. Gillade John Lithgow!
annchen81
2012-09-16
Om filmen börjar med en bebis som studsar i luften så gillade jag den, men det är för länge sedan för att jag ska minnas särskilt mycket mer.
WoodyStrong
2012-07-13
ojämn och ointressant
meandermind
2011-10-17
blev sjukt nyfiken på boken. handlingen är riktigt fascinerande och unik.
johan93
2011-09-10
Jag vill gärna gilla den, men tyvärr är den alldeles för intetsägande. Svag 3a enbart för Robin Willams som är bra, som vanligt
YouAreNrIchi
2011-06-03
Jag tycker tyvärr inte att den gör boken rättvisa, men det är iofs. fel sak att vänta sig. För sig så är det en väldigt bra film om man inte väntar sig någonting storslaget.