3.5

Gasland

Vatten som brinner och djur som tappar päls. I kampen mot allt fler gasutvinningar på USA:s landsbygd, står invånarna maktlösa.

Originaltitel Gasland
Regissör Josh Fox
Manus Josh Fox
Genre Dokumentär, 2010-tal

LVX156
2015-02-24
"Dokumentär" med alldeles för mycket fejk (det brinnande vattnet fanns t.ex. där LÅNGT innan de började utvinna naturgas) för att ge annat betyg än 1.
Cosmicgirl
2015-01-01
Intressant och läskig. Jäkla, galna amerikaner! Ett stort plus är att berättaren/filmskaparen har en mycket behaglig, lugn röst.

2014-12-28
Bra dokumentär om ett viktigt ämne. Fotot är taskigt däremot. 6/10.
Rehn108
2014-08-25
Bra grävande och viktiga budskap, men den var ju tyvärr ganska tråkig.
Kubrick
2014-05-27
Bra och viktig film, men hemskt foto.
saggesaliv
2014-05-01
Mycket välgjord amatördokumentär som behandlar ett farligt och viktigt problem, särskilt nu när naturgasen etablerar sig mer och mer i Europa. Berättandet i denna dokumentär är precis av det slaget som tilltalar mig, med lättförståeliga fotomontage, en varm stark röst som pratar om livet, vackert foto, samt välgjorda och intressanta intervjuer. Jag pendlar mellan en sexa och en sjua. Det blir nog den svagaste 7/10 i hela 2010-projektet just nu, kan eventuellt dra ner den till sexan. Bra dokumentär!
sazzler
2013-08-21
Filmen har ett bra flyt med en röd tråd men det är synd att klippa ut saker i intervjuer och när folk talar. En kameraman ska kunna filma utan att skaka som i denna film. Filmen ger en negativ bild av produktionen av naturgas och betonar hur skadlig girighet kan vara.
Mat1az
2013-02-14
På något sätt har man slutat häpnas över allt skit som kapitalismen ställer till med. Dokumentären i sig berör ett otroligt viktigt ämne. Den är dock ingen super bra dokumentär. Grejen med dokumentärer är dock att fast det inte är super bra men berör viktiga ämnen, så tycker jag man ska se dem. Dåliga dokumentärer är en annan femma. Den här var OK, och alltså helt värd att ses med tanke på ämnet.
m4e
2013-01-19
Att göra en dokumentär 2009 där man ska filma förstörd natur med skakig handkamera funkade inte det minsta för mig. Säkert en skitviktig film för de som berörs men den väckte inte mitt intresse för "fracking". Får en stark tvåa för den goda intentionen, men det var ingen bra film.
FruMalmgren
2012-04-25
Känns som ett viktigt ämne att beröra men filmen känns dåligt utförd och rösten är lite mesig i jämnförelse av tyngden i ämnet. Annars mkt sevärd och ger en reflektion över hur bra vi har det här men det man inte vet har man inte skada av :/