3.7

Gasljus

Paula som bor hos sin moster, den berömda sångerskan Alice Alquist, hittar mostern mördad i hemmet. Polisen kan inte finna mördaren och Paula som nu är ensam skickas iväg till en internatskola. Tio år senare återvänder Paula till London med sin nya man Gregory och de flyttar in i hennes mosters gamla hus. Snart blir Paula mer och mer isolerad i hemmet. Gasljusen flimrar och avtar, fotsteg hörs från vinden och Paula börjar frukta att hon håller på att bli galen.

Originaltitel Gaslight
Regissör George Cukor
Manus John Van Druten, Walter Reisch, John L Balderston
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 40-tal
Skådespelare Charles Boyer, Ingrid Bergman, Joseph Cotten, Dame May Whitty, Angela Lansbury, Barbara Everest, Emil Rameau, Edmund Breon, Halliwell Hobbes, Tom Stevenson, Heather Thatcher, Lawrence Grossmith, Jakob Gimpel

myslas
2019-06-01
Finfin långsamt uppbyggd thriller med en lysande Bergman i huvudrollen.
92axha10
2018-12-18
Stämningsfull psykologisk thriller. Lysande skådespel från alla parter bidrar till en mycket bra film.
heftigahector
2018-10-31
true story!!!!
wemett
2017-10-25
Helt enastående Ingrid!
F-M-J
2017-10-19
Tight film med enastående prestationer av Boyer och Bergman. Det är mycket underhållande likväl påfrestande att bevittna Paulas begrepp om sin egen verkligheten sakta men säkert tyna bort. +4
Jämte
2016-02-11
Riktigt förstklassigt foto som excellent fångar skådespelarna och deras ansiktsuttryck. Bergman spelar storartat bra - välförtjänt oscarsvinst - samt alla de andra skådespelarna. Sista 30-40 minuterna är en fantastisk uppvisning på vad thrillergenren har att erbjuda i filmväg. Riktigt guldkorn som jag gillar skarpt. En stark fyra!
Ful_fisk
2015-07-15
Klassisk thriller om psykologiskt förtryck och mörka hemligheter. Ingrid Bergman är lysande i huvudrollen och visuellt sett är detta oklanderligt. Grymt bra!
stgurgel
2015-02-04
Ingrids skådespel är det som verkligen lyfter filmen, riktigt härligt sammanbrott
Raimo_1985
2015-01-07
Utsökt klassisk thriller med magnifikt skådespeleri. Åldrats med värdighet, grym känsla och atmosfär.
2015-01-05
En film som i sina allra bästa bästa stunder och scener känns härligt mycket Hitchcock. Ingrid Bergman är dock en uppenbarelse och rent av lite magisk från början till slut och Joseph Cotten har jag också lätt att tycka om. Charles Boyer spelar sin roll bra men jag tycker inte hans prestation är tipp-topp hela tiden. Filmen har en härlig stämning och just de psykologiska påfrestningarna för Bergmans karaktär fungerar riktigt bra. Upplösningen är ingen överraskning men sevärd.