Gäst i fasornas hus

En författare accepterar ett vad huruvida han kan spendera en natt ensam i ett spökslott eller inte. På natten vaknar alla som har blivit mördade där till liv och är mer än angelägna att dräpa författaren.

Originaltitel Danza macabra
Alternativ titel Castle of Blood
Regissör Antonio Margheriti
Manus Sergio Corbucci, Giovanni Grimaldi
Genre 60-tal, Skräck
Skådespelare Barbara Steele, Georges Rivière, Margarete Robsahm, Arturo Dominici, Silvano Tranquilli, Silvia Sorrente, Giovanni Cianfriglia, John Peters, Umberto Raho, Salvo Randone, Benito Stefanelli

Merwinna
2016-10-09
Förvånansvärt bra! Synd att sammanfattningen här och på IMDB avslöjar för mycket, jag tycker att den borde ändras så att man inte vet a) att personerna författaren träffar i slottet är döda och b) att de är ute efter att döda honom. Det förstör mycket att man vet detta redan från början. Spännande och kusligt. Fint svart-vitt foto med skuggor och dagrar. Man får känslan av att filmen är från 1930-talet, strax efter stumfilmsepokens slut, och inte från 1960-talet (utom när det är öppet sexuellt innehåll som inte varit möjligt på 1930-talet). Detta är sannolikt medvetet gjort. Filmen fångar ibland (men inte hela tiden) stämningen i Poes skräcknoveller.
karlmats
2013-12-14
Det här var inte alls tokigt, stämningen i det svartvita huset är faktiskt bra skrämmande och både dialog och skådespeleri känns genuint och genomarbetat. Det är ju en ganska uttjatad historia egentligen men det här är nog ändå den bästa versionen av den jag sett så det hade jag inga problem med, däremot är det ju som alltid ett jävla funderande över om man ska se de här rullarna på engelska eller italienska. Fan om det inte var lite lesbiskt i den här också. En stark 3a.
schramm
2010-05-24
Gothiskt skoj med Babsan. Snyggt som bara den och har väldigt fin stämning.
idd
2010-01-07
funkar klart bättre i svartvitt än i färg som i "web of the spider".. kan inte förstå att margheriti skulle behöva göra om denna fantastiska gothspökrulle.. barbara steele höjer betyget ännu mer!
DiamondWillie
2005-09-26
Gemytlig skräck. Steele har ett väldigt unikt utseende. Lite som en engelsk skräckfilm fast lite mer pervers.
karhu81
2004-08-20
I den här filmen får man det mesta man kan begära av en gammal skräckfilm. Vi har en vacker huvudaktris (Steele), ett slott som är hemsökt och lite allmänt gothisk stämning. Tyvärr så faller filmen på en detalj, det är inte ok att hugga huvudet av en orm.