3.2

Gatans ängel

Angela är av fattig börd och försöker stjäla pengar för att köpa medicin till sin sjuka mor. Hon tvingas fly från rättvisan och hamnar med ett resande cirkussällskap där hon blir förälskad i porträttmålaren Gino. Han blir förstummad av av hennes skönhet och ber henne sitta modell som den heliga madonnan. Men lagens långa arm lämnar henne ingen ro...

Originaltitel Street Angel
Regissör Frank Borzage
Manus Philip Klein, Marion Orth, Henry Roberts Symonds
Genre Drama, Romantik, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Janet Gaynor, Charles Farrell, Alberto Rabagliati, Cino Conti, Guido Trento, Henry Armetta

hsimpson
2020-03-05
Nja. Visst är det pittoreskt med de italienska byarna, men när de är i Neapel är det inte lika vackert. Fotot inte dåligt, men heller ingenting som sticker ut. Dessutom är ju bildkvaliteten rent ut sagt bedrövlig. Gaynor förtrollar mig inte alls, och hennes karaktär behandlar Gino som skit. Slutet är dåligt. Trean är generös.
Astrojacob
2013-03-10
Visst är det stumfilm och både grynigt, suddigt och lite dramatiskt i överkant, men fanimej en av de bästa filmerna någonsin? Helt förhäxad av det naiva, oskuldsfulla och den ljuva Kärlekens irrvägar. Borzage har gjort ett mästerligt stycke film där jag bara njöt mer och mer. Janet Gaynor vann 1929 en trippel-Oscar för denna och sina roller i "Sunrise" och "7th Heaven" - helt förståeligt. Filmen nominerades dessutom för både Art direction och foto. Min Femma är en ren hyllning till Filmkonsten!
jwester
2011-07-07
5/5 Läser man bara handlingen rätt av kan man tro att detta är en trivial film. Att se Borzage, Gaynor och Farrell i samspell är dock något helt annat. Ett mästerverk. Borzage tar Madonna/Hora konceptet och slänger det åt helvete.
goeran
2009-12-03
Lite väl sentimentalt och melodramatiskt för att riktigt tilltala mig. Men fotot är mycket snyggt och Janet Gaynor är mycket bra i huvudrollen som Angela (det här var en av de tre filmerna som hon fick en Oscar för).