2.4

Gemini Man

En extremt skicklig lönnmördare blir plötsligt förföljd av en mystisk ung man som till synes kan förutsäga alla hans drag.

Originaltitel Gemini Man
Regissör Ang Lee
Manus David Benioff, Billy Ray, Darren Lemke
Genre Drama, Action, Thriller, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Will Smith, Clive Owen, Mary Elizabeth Winstead, Benedict Wong, Douglas Hodge, Ralph Brown, Linda Emond, Ilia Volok, E J Bonilla, Victor Hugo, David Shae, Theodora Miranne

karlmats
2021-01-30
Bättre än vad den får cred för tycker jag ändå. Den yngre Will Smith ser iofs ganska risig ut stundtals, deepfake är inte riktigt här ännu, och manuset är väl inget nytt under solen, men Ang Lee levererar bra actionscener och det här är en genre som jag ändå gillar i grunden. Winstead är en härlig sidekick och jag är glad att Will Smith återigen gör såna här filmer istället för de ruttna dramafilmer han försökte sig på ett tag. Det är ingen riktig kvalitetsfilm, men det är underhållande och det blir en 3a.
fettnyllet
2021-01-23
Kunde man ge betyg 0 eller minusbetyg så är detta en stor kandidat till sämsta filmerna någonsin =)
Andreas_
2020-09-27
Förra årets sämsta film kan man nästan säga, eller åtminstone actionfilm, oerhört fånigt och tråkigt, inte ens snygga actionsecener kan rädda detta fiasko...kan inte ens tro att Ang Lee, den mästerlige regissören som gjort bland annat Life of Pi och crouching tiger, hidden dragon har gjort denna film, för den är så oerhört dålig att man blir mörkrädd, känns som en riktig B film i en lite smått snygg förpackning, men vad kan man vänta sig när den horribla manusförfattaren David Benioff ligger bakom manuset...mannen som på egen hand sänkte hela game of thrones serien på slutet...här spelar Will Smith som alltid är medioker och spelar i princip sig själv i varenda film, dubbelt upp och det blir dubbelt så dåligt, CGIn för att få Will Smith att se yngre ut är väl ok men manuset är så tråkigt och dåligt att man tappar intresset fort och med mediokra skådis insatser dessutom, där man inte fastnar för någon karaktär så blir det snabbt ännu tråkigare, inte ens Clive Owen som ofta är så lysande gör en bra insats här, så detta kan vara bland det sämsta skräp jag har sett, definitivt den sämsta actionfilmen jag sett...ingen känsla, ingen själ, ingenting...betyget blir det lägsta, en minus 1 och jag har slösat 2 timmar av mitt liv som jag aldrig kommer att få tillbaka igen, så denna rekommenderar jag att hålla sig undan faktiskt.
2020-09-13
Will Smith är bra och effekterna är bra, men där stannar det. Manuset skrevs tydligen på 90-talet, och det är synd att den inte gjordes då. Storyn känns för banal och livlös. Gemini Man står platt mot dagens actionfilmer - även de med begränsad budget.
2020-08-09
När det kommer till film så finns det ingen handling jag älskar mer än: "Person blir oskyldigt anklagad och jagad och måste själv hitta den/de skyldiga. Här får jag just det och dessutom med en bonus i form av sci-fi. Vad som förvånade mig var att jag hade gärna sluppit sci-fi-delen. Vad som också förvånade mig var att jag hela tiden glömmer av hur mycket jag gillar Will Smith. Sådan sevärd och underhållande skådis. Uppskattar här också filmens miljöer och actionscener.
Zok
2020-07-22
Detta hade kunnat blivit bra, men något saknas för bli en bra action. Will Smith funkar rätt bra och effekterna är också bra, men det lyfta aldrig.
2020-06-27
Enormt lättsam popcorn-action, nästan lite åt matinéhållet. Bra tempo och ett hyfsat underhållningsvärde. Självklart är det förutsägbart, och självklart bjuds det på en del moralkakor. Men det funkar ändå på något sätt. En svag trea. (7/15)
Hanness
2020-06-21
En aning bättre än väntat, får bli en stark 2a.
Djason
2020-06-08
Trots de ganska mediokra effekterna så är detta en ganska skön action iof med en handling man har sett förut men Will Smith är en bra skådis och bär upp det mesta han är med i.
StureStenhög
2020-05-25
En stabil thriller ändå tycker jag. Att manuset tydligen skrevs redan på 90-talet känns helt logiskt, och jag kan se två sidor av det myntet. Å ena sidan gillar jag retrokänslan, å andra sidan har den ju inget nytt att komma med. Det känns som att van Damme redan har filmat det här manuset ett par gånger åtminstone. Will Smith når förstås inte hans nivåer, men han har den karisma som krävs för att bära en sådan här film, och jag gillar både honom och hans rollfigur. Föryngringsprocessen är imponerande också, men kanske ändå inte riktigt bra nog för att det verkligen ska fungera. I övrigt är dock filmen snyggt filmad med en trivsam internationell känsla. Svag trea