3.3

Generalen

Filmen handlar om den på Irland ökände brottslingen Martin Cahill, alias The General. Cahill var en man som gick sin egen väg, utan att ta speciell hänsyn till någon eller något. Han gjorde tillsammans med sina kumpaner ett antal fräcka rån och var under hela sin bana jagad av polisen, men lyckades på något sätt alltid hålla sig undan. Smart, orädd och med ett gott hjärta utförde han sina kupper och likt diktens Robin Hood var Generalen samtidigt beryktad och beundrad av folket, och hatad av polis och myndigheter. 1994 blev han nerskjuten av IRA utanför sitt hem, sedd som en förrädare.

Originaltitel The General
Alternativ titel I Once Had a Life
Regissör John Boorman
Manus John Boorman
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 90-tal, Biografi
Skådespelare Jon Voight, Brendan Gleeson, Sean McGinley, Maria Doyle Kennedy, Adrian Dunbar, Angeline Ball, Eanna MacLiam

AlbinWesley
2013-09-22
Stiligt av Boorman som sökt sig tillbaka till sina new hollywood-rötter, och lyckas riktigt bra. Vissa scener, exempelvis tavelstölden, är helt i klass med det bästa han har gjort. Helheten är dessvärre en aning för blek för att riktigt glänsa.
Necross
2012-12-02
Endera gör man ett drama (eller en dramadokumentär), eller så gör man en komedi. Ett drama med överdrivet många humorinslag känns inte bra.
Podpolkovnik
2012-09-19
Relativt bra film med många minnesvärda scener och sköna karaktärer. Principfastheten i huvudkaraktärens principlöshet är halva behållningen. Legendariska scener inkluderar mötet med Ulster Volunteer Force (UVF)...
felix_ahlner
2012-07-30
Jag älskar Gleesons paranoia med det ständiga handen-över-ansiktet.
Mikka
2012-01-11
Hyfsat välgjord, men lång, trist och rätt intetsägande. 2+
tvamvarg
2009-11-27
That was Booring. Kan inte se poängen med den finurliga tonen i filmen, tycker bara den var trist.
bjornnyquist
2007-04-30
Kul med människor som älskar det de håller på med, allting är en konst. Tycker filmen var mycket bra, skön. :)
PeterDouglas
2006-12-15
Mycket spännande. Rekommenderar också ORDINARY DECENT CRIMINALS med samma huvudrollsperson med spelad av Kevin Spacey
Owen
2005-12-14
Klart mycket bättre än Ordinary desent criminals med Kevin Spacey som handlar om samma sak.
PeterBeer
2005-06-11