3.4

Generalen

Utspelar sig i Italien under Andra Världskriget. Tyskarna vill ha fast en motståndare och tvingar därför en bedragare att anta rollen som en nyligen avliden italiensk general. Kommer detta dubbelspel att förvandla en fegis till en hjälte?

Originaltitel Il generale della Rovere
Alternativ titel General della Rovere
Regissör Roberto Rossellini
Manus Sergio Amidei, Diego Fabbri, Indro Montanelli, Roberto Rossellini
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Vittorio De Sica, Hannes Messemer, Vittorio Caprioli, Nando Angelini, Herbert Fischer, Mary Greco, Sandra Milo, Giovanna Ralli, Anne Vernon

goeran
2010-11-28
En mycket välgjord film med utmärkt scenografi men jag tycker inte att filmen riktigt griper tag i mig (filmens stora moraliska dilemma känns lite grann som en skrivbordskonstruktion). Vittorio De Sica är mycket bra i huvudrollen men även Hannes Messemer är utmärkt i rollen som överste Müller.
Rune2000
2009-09-16
En stark film med en fantastisk karaktärsskildring i centrum. Den första timmen kändes långdragen men mot slutet av filmen började jag förstå att den sega början var nödvändig för att skapa en mångsidig bild av filmens huvudperson. Hittills är "Il Generale Della Rovere" och "Germania Anno Zero" de bästa Rossellini-filmerna jag har sett!