2.9

Generalen kidnappad

På tyskockuperade Kreta kidnappas en tysk general framför ögonen på 20 000 soldater. De ska föra honom till Kairo, men man har nu börjat söka efter förövarna, både i luften och på marken ...

Originaltitel Ill Met by Moonlight
Alternativ titel Intelligence Service, Night Ambush, Stormtrupp Kreta - kidnappa generalen
Regissör Michael Powell, Emeric Pressburger
Manus W Stanley Moss, Michael Powell, Emeric Pressburger
Genre Krig, Äventyr, Drama, Action, 50-tal
Skådespelare Christopher Lee, Cyril Cusack, Dirk Bogarde, Michael Gough, Marius Goring, Laurence Payne, Paul Stassino, Wolfe Morris, David Oxley, Dimitri Andreas, John Cairney, Brian Worth, Roland Bartrop, George Eugeniou, Adeeb Assaly, Theo Moreas, Takis Frangofinos

StaffanE71
2017-12-25
Medelrulle i WW2 filmer. Mest intressant om man vet att det verkligen skett, på Kreta under kriget. Inte dålig, men mest för dig som är intresserad i ämnet. En 3'a.
Rune2000
2009-12-01
Powell & Pressburger följde upp succén av Jagad Över Haven med ännu en krigsfilm. Generalen Kidnappad funkar mycket bättre än föregångaren men ändå är det långt ifrån kvalitén som denna duon hade presterat på 40-talet. Denna gång hade Christopher Lee en liten men minnesvärd biroll som en tysk officer.
KimEkberg
2009-06-09
jag gillar att det är vi och Goeran som sitter och kollar på det här. Bogarde äger i alla fall, speciellt när han lyricsforlovrar sig.
Tonti
2009-06-09
Riktigt snyggt landskapsfoto och en härlig Bogarde kan inte dölja att den här krigshistorien gör ett ganska blekt om än trivsamt intryck.
goeran
2006-04-17
En sevärd krigsfilm även om den väl mycket följer standardmallen för krigsfilmer från Andra världskriget. Jag tycker dock att det är den svagaste av de filmer som jag sett av regissörsparet Powell & Pressburger som jag annars bara givit 5:or och 4:or i betyg.