4.1

Generation Kill

Mini-serien bygger på en bok med samma namn, skriven av Rolling Stone-journalisten Evan Wright, och skildrar författarens upplevelser som inbäddad reporter på plats i Irak vid tidpunkten för Irakkrigets inledning 2003. Generation Kill spelades in i Namibia, Sydafrika samt Mozambique och i huvudfokus är de fyrtiotalet sergeanter, korpraler, majorer och andra medlemmar som utgör den amerikanska marinkårens första spaningsbataljon

Originaltitel Generation Kill
Regissör Susanna White, Simon Cellan Jones
Manus David Simon, Ed Burns, Evan Wright
Genre Drama, Krig, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Jon Huertas, Kellan Lutz, James Ransone, Alexander Skarsgård, Sean Brosnan, Lee Tergesen, Stark Sands, Billy Lush, Jonah Lotan, Wilson Bethel, Pawel Szajda, Marc Menchaca, Michael Kelly, David Barrera, Rey Valentin, Marc Menchaca, Mike Figueroa, Rich McDonald, Rudy Reyes, Eric Ladin, Chance Kelly, Eric Nenninger, Brian Patrick Wade, Neal Jones, Owain Yeoman, J Salome Martinez, Nabil Elouahabi, Langley Kirkwood, Benjamin Busch, Stefan Otto, Sal Alvarez, Daniel Fox, Bjorn Steinbach, Theo Landey, Darron Meyer, Robert John Burke
Betygsantal 1977

2019-02-03
Jag tror jag hade uppskattat det här mycket mer om jag hade ett det när det var mer aktuellt. Överlag är jag så sjukt jävla trött på empatistörda jävla machomän och till en början med kräks jag på den vidriga jargongen men efter ett litet tag släpper det och inte är fullt så illa. En serie som visar på mycket som var fel med kriget och som också får mig att tänka på hur krigsmakten är beroende av att upprätthålla dom giftiga idealen för att ha soldater som är villiga att offra sina liv utan att reflektera över varför. Serien känns väldigt naturlig och levande. Men mer än en trea är det liksom inte nära i dagsläget.
#54
2018-03-31
David Simon har blivit lite av min husgud.
92axha10
2017-02-24
Trovärdig och fascinerande i sin absurdhet. Skildrar på övertygande sätt vilket illa skött krig det var.
foppa99
2016-09-29
väldigt bra i smått o stort
DrJW
2016-04-17
Den bästa, och hittills den enda bra projekt inom film och tv där i staterna som Alexander Skarsgård har gjort (de och röstskådespeleriet i Mumin och Kometjakten). Han är en bra skådespelare som sin far och gjort en del bra roller, men de filmer eller serier som han väljer att göra är bara ingen höjdare eller så är dem riktigt dåliga. Tror inte den nya Tarzan-rullen blir någon vidare bra heller.
Halofreak92swe
2015-04-15
Visst glömt att betygsätta denna.. Snygg, spännande och intressant serie, väldigt verklighetstrogen. Alexander Skarsgårds bästa prestation jag sett hittills.
Hypostas
2014-08-22
Så jävla bra. En Apocalypse now för 2000-talet.
LacombeLucien
2014-06-14
Fan vad bra.
zyxz
2013-12-06
Grym serie som visar det hemska med krig och de som blir påverkade av det. Fantastiskt sista avsnitt
pink.f
2013-09-26
Ungefär vad man kunnat vänta sig av en inbäddad Rolling Stone-reporters upplevelser under krig.