2.6

Gengångare

Chowder-klubben utgörs av fyra äldre män. Favoritsysselsättningen är att berätta spökhistorier för varandra. De drabbas i varierande grad av sömnlöshet och mardrömmar, men det bottnar i mycket värre saker än spökhistorier. Något som hände för länge sedan, och som de hemlighållit i alla år.

Originaltitel Ghost Story
Regissör John Irvin
Manus Lawrence D Cohen
Genre Drama, Skräck, 80-tal
Skådespelare Fred Astaire, Melvyn Douglas, Douglas Fairbanks Jr, John Houseman, Craig Wasson, Patricia Neal, Alice Krige, Jacqueline Brookes, Miguel Fernandes, Lance Holcomb, Ken Olin, Brad Sullivan, Guy Boyd

Merwinna
2016-01-09
Det här är en mycket bra skräckfilm, en av de bästa, som blivit konstigt förbisedd. Den har både en intelligent och sammanhängande historia (om än en väldigt vanlig historia i spökfilmer), och många verkligt bra good scares. Spöket ser fruktansvärt otäckt ut, mycket välgjort! Gillar också att de äldre karaktärerna spelas av riktigt bra kvalitetsskådespelare, som Fred Astaire (ja han kunde annat än dansa!). Det är inte ofta de ställer upp i skräckfilmer. Det ger filmen en helt annan känsla av kvalitet och seriositet - kanske t.o.m. MER än vad den som sagt ganska enkla och vanliga storyn förtjänar.
Grillo
2013-10-09
Väldigt stämningsfull, även om den har en långsam och ganska tråkig inledning, bara avbruten av några hoppa till-moment. När den kommer igång blir den riktigt spännande och Alice Krige är otroligt läskig i den här rollen (upptäckte sen att hon spelade Borgdrottningen också, föga förvånande...). Under hennes scener satt jag verkligen på helspänn, och efter filmens slut låg det kvar en obehaglig stämning över mig. Det är inte ofta det händer, och är ett väldigt gott betyg. Den dras bara ner av inledningen och ett par oförklarade bitar som tydligen förklaras av att den är baserad på en bok.
jeremy_jones
2013-08-14
Bitvis stämningsfull och har ett par småläskiga ögonblick, men den är för omständlig i sitt berättande. Att den rör sig framåt med en snigels hastighet hjälper inte heller. Kan tänka mig att boken är bra, dock (3/6)
DrJW
2012-09-30
Fred Astaire´s sista roll innan han dog.
Mikka
2012-01-16
Det är riktigt trevligt att se Fred Astaire i den här, annars är det inte så mycket att hänga i granen...
Starlette
2011-11-13
Några läskiga hoppa-till-scener.
lavemagnus
2011-09-07
Riktigt bra och spännande! Påminner nästan lite om the changeling som kom året innan denna. Mycket stark trea.
Ondskapt
2011-08-16
Missar en del karaktärsutveckling, man får aldrig någon riktig inblick i eller sympati för någon av huvudkaraktärerna. Annars är det en stämningsfull och välgjord rysare med en del snygga skrämselscener.
Macheath
2010-08-12
Klassiskt upplägg! Bra, tappar tyvärr lite tempo i mitten-slutet, annars hade det blivit en femma direkt. Svårare än så här behöver det inte vara, varför görs det så få sådana här skräckisar?
MaraJade
2008-03-24
En mycket bra rysare. Dagens filmmakare borde kanske ta en titt på gamla rysare och fatta att det inte behövs en massa effekter för att göra en bra rysare, med ett bra manus och utmärkta skådespelare är kommer man långt.