2.7

Gentle

Ett drama om äktenskapet mellan den unga kvinnan Linh och den betydligt äldre pantbanksägaren Thien. Linh ser giftermålet som en väg ut ur fattigdom och förtryck, men parets relation blir allt sämre.

Originaltitel Diu Dàng
Regissör Le-Van Kiet
Manus Le-Van Kiet
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Dustin Nguyen, Thanh Tu Nguyen, Thi Kieu Trinh Nguyen

92axha10
2019-06-21
Dramatik som inte lämnar något djupare intryck.
KyLLo
2019-04-24
Vardagligt, lågmält, annorlunda personer och ganska besvärande. En slät trea.
erosagape
2019-03-17
Alldeles för teatraliskt för att passa mig och "aningen" diffust vad karaktärerna egentligen hade för sig.
Albion
2019-03-12
Det här blev aldrig bra. Märkliga karaktärsdrag, främst mannens, som mest får mig irriterad. Det fanns annars en god grund för att få till det här men därav blev intet. Betyget blir en 2;a
mammene
2019-03-03
Kändes rätt meningslöst, inte mycket kommunikation, visst så kan det bli men kanske inte så intressant att beskåda i en hel film. Han tänkte nog mycket pantbanksmannen det märktes med blickar och miner, det var kanske det det gick ut på deras uttryck utan ord.
Memmem
2019-03-01
Fint vietnamesiskt relationsdrama! Denna film är baserad på den franska filmen "La femme douce", i sin tur baserad på en novell av Fjodor Dostojevskij. Den skulle kunnat utspelats var som helst, men placeringen i Vietnam ger en bild av vardagsliv i Indokina. Gator, hus, interiörer, människors vanor och tal är annorlunda mot i Norden, men ändå är relationerna så lika. Två människor tar sig bort från fattigdom. Mannen, på ungefär 40, genom att starta en pantbank. Den 25-åriga kvinnan genom sitt äktenskap med honom. De är inte jämlika. Han bestämmer allt. Väl spelat av huvudrollerna, fina bilder från pantbanken, bostaden och en kyrka. Tempot är något långsamt, vilket passar utmärkt så man hinner se alla detaljer. Inget våld, vilket jag uppskattar. Följsam musik. Betyg: 3½+
goeran
2019-02-28
Le-Van Kiets film Gentle (Diu Dàng) från 2014 är ett inte ointressant vietnamesiskt äktenskapsdrama. I hur stor utsträckning filmen bygger på Dostojevskijs berättelse kan nog diskuteras. Betyg 3.