3.3

Gentlemen & Gangsters

Miniserieversionen av Mikael Marcimains filmatisering av Klas Östergrens romanbygge följer författarens alter ego genom en rad äventyrliga episoder som leder oss rakt in i hjärtat av en konspiration. Alkoholiserade poeter, dunkla femme fatales och jazzmusik fyller denna miniserie.

Originaltitel Gentlemen & Gangsters
Regissör Mikael Marcimain
Manus Klas Östergren
Genre Drama, Romantik, Thriller, Mini-serie, 2010-tal
Skådespelare David Dencik, Ruth Vega Fernandez, Sverrir Gudnason, David Fukamachi Regnfors, Pernilla August, Andreas Kundler, Sven Nordin, Boman Oscarsson, Lars Green, Sebastian Sporsén, Amanda Ooms, Magnus Krepper, Peter Carlberg, Peter Bergared, Christopher Wagelin, Emelie Garbers, Lars Helander, Rasmus Troedsson, Björn Andrésen, Dag Malmberg, Mia Andersson, Staffan Göthe, Michelle Nordlander, Frida Röhl, Jennie Silfverhjelm, Anders Beckman, Magnus Roosmann, Per Myrberg, Lil Terselius, Johan Kylén, Louise Peterhoff, Gustav Berg, Ted Lantz, Noa Samenius, Sonja Richter, Peter Gantzler, Björn Andersson, Hege Schøyen, Rasmus Bjerg, Per Burell, Liv Mjönes, Peter Edding, Maja Embrink
Filmnummer 119256

hardcore
2018-11-07
Jag tycker att denna historia fungerar mycket bättre i serieformat el miniserie då filmen slutar lite för tvärt utan svar. Skådespeleriet är också bra av samtliga.
AlbinWesley
2016-03-18
Oerhört elegant, och jag som inte har läst förlagorna tycker väldigt mycket om vändningen om Henry och Leo. Det är lite rörigt, för det är så mycket man vill berätta. Jag är inte stormförtjust i alla delar, till exempel känns de svartvita bakåtblickarna inte särskilt roliga alls tycker jag. Men det är inte långt ifrån en fyra, metanivåerna och det bitvis geniala berättandet samt berättelsen är absolut på den nivån.
simonm
2016-02-21
Tredje delen var fantastisk, resten bara bra. Magiska miljöer, lägenheten borde K-märkas! Ljudet är som sagt under all kritik, men det verkar bero mycket på skådespelarna. Hade inga problem att uppfatta Denciks, Gudnasons och Augusts repliker men många av de övrigas repliker var ofta ohörbara.
2016-01-25
Lika snygg och välgjord som den är tråkig.
Ghostface
2016-01-14
Miniserien gapar nog tyvärr efter för mycket. Försöket att skapa något episkt är tappert och stundtals är det väldigt bra men när en sådan stor säck ska knytas ihop finns det saker i både historien och skådespeleriet som inte når hela vägen fram och kanske ger filmen ett mer kompakt och jämnare intryck. ps. Varför är ljudet alltid så dåligt i svensk film? En dialog ska man kunna höra på samma sätt som jag hör när personen bredvid mig pratar. Det är inte alltid det sker.
LaszloKovacs
2016-01-11
Bra serie! Tredje delen är kungen, där Maudes karaktär tar över (förstår inte kritiken mot ljudmixen, det SKA var svårt att uppfatta henne, då anstränger man sig mer och dras mer och mer in). Fjärde delen faller betänkligt på att Östergren blivit en sämre författare under de 25 åren. Hans efterhängsna bitterhet skiner ännu mer igenom i "Twist" från 2014. Betyget sjönk till en 3:a enbart beroende på Östergrens sjunkande författarkvalitet.
JD
2016-01-10
Serien är betydligt bättre än filmen. Men ännu bättre hade det blivit om de förstklassiga skådespelarna David Dencik och Sverrir Gudnasson som Henry och Leo Morgan hade fått fullvärdiga motspelare i dem som spelar Klas Östergren och Maud. Men många är bra i biroller, särskilt Jennie Silfverhielm som Kärran. Hon är magnetiskt fotogenisk. Henne vill man se mer av på film framöver.
Tonti
2016-01-10
Knappast oklanderlig men så pass mytologisk och livsinspirerande att det är lätt att gå igång. Fantastiska miljöer och Dencik är ju bäst.
okidoki
2016-01-09
Lika tråkig som böckerna.
Ihsahn
2016-01-07
Filmen har en skön känsla och fina tidsskildringar som gör att man bara sugs med, men de mittersta delarna är på tok för fragmentariska för att motivera ett högre betyg.